Templetonová. Velvet Templetonová. Komiksová superšpiónka za časů studené války
Osobitý hold špionážním filmům, akcí nabitý příběh, který na místo Jamese Bonda či podobného agenta postavil nepolapitelnou ženu. I tak by se dal charakterizovat opulentní komiksový počin Velvet od Eda Brubakera a Steva Eptinga, jejž v loňském roce v překladu Richarda Klíčníka vydalo nakladatelství BB/art.
Neustále se pohybovat v utajení, nebýt si jistý ani loajalitou vlastního partnera, den co den balancovat na hranici smrtelného ohrožení a jak šachový velmistr myslet alespoň pět tahů dopředu, protože kdo v téhle hře toho druhého přechytračí, ten vyhrává. A ten, kdo prohraje, obvykle neskončí zrovna dobře. Tak nějak vypadá život tajných agentů.
Dobře, možná ne ve skutečnosti, ale v množství filmů a knih, jimiž je fascinována už několikátá generace diváků a čtenářů, tomu tak je. A právě na tyto filmy a knihy se odvolává rozsáhlý komiksový svazek nazvaný jednoduše Velvet. Stojí za ním kreslíř Steve Epting a scenárista Ed Brubaker. Tato dvojice již společně pracovala na sérii Captain America. Druhý jmenovaný je však bezpochyby známější díky úchvatné sérii noirových kriminálních příběhů Criminal, již stvořil s kreslířem Seanem Phillipsem. Velvet Templetonová, hlavní postava předkládané knihy, je tak trochu rozkročena mezi oběma projekty.
Hlavně se do toho nezaplést? Ale jděte
Žánrově má její příběh blíže k sérii Criminal, ale ona sama místy připomíná spíše superhrdinku. Ačkoli by se to na první pohled vůbec nemuselo zdát. Na začátku totiž tuto ženu sledujeme v pozici sekretářky. Jedná se však o sekretářku pracující pro přísně tajnou službu, která se nadto na toto místo „uklidila“ poté, co proslula (sic!) v tajných misích jako jedna z vůbec nejschopnějších agentek.
A k této fázi své kariéry se Velvet Templetonová musí vrátit, když je na začátku komiksu – odehrávajícím se převážně v první polovině sedmdesátých let v době studené války – zavražděn elitní agent, ona se začne ve vraždě šťourat a sama se tím zaplete do příběhu, jehož peripetie jsou dostatečným důvodem pro to, že má české vydání tohoto komiksu více než čtyři stovky stran a váží bez pár desítek gramů kilo a půl (a pro úplnost: stojí 990 korun).
Věřte, nevěřte. Spíš nevěřte
Jak procházíme spletitým příběhem – v němž dojde jak na automobilové honičky a špiónské pomůcky balancující na hranici pravděpodobnosti (někdy i za ní), tak i na jednu nechvalně proslulou politickou kauzu –, poznáváme rovněž minulost Velvet Templetonové. A díky tomu také její motivace a záměry. Ty před čtenářem nepolapitelná hrdinka někdy odhaluje až příliš naplocho, když jsou některé scény doprovozeny monologem, v němž Velvet vysvětluje, co se právě děje, co se chystá udělat a proč.
Scénář celkově nedosahuje takových kvalit jako Brubakerovy nejslavnější počiny. Příběh je sice vystavěn s očividnou nadsázkou, i tak je ale místy až příliš zašmodrchaný, občas by nebylo od věci, kdyby se – na rozdíl od samotné Velvet – držel více takříkajíc nohama na zemi a nestavěl před čtenáře další twisty a další akce, jež se zdají až příliš přitažené za vlasy.
I přesto je Velvet komiksem, jaký si čtenář oblibující Brubakerovu práci či špionážní, akcemi nabité příběhy vychutná. Ladná, precizní kresba Steva Eptinga jde ruku v ruce se strhujícím tempem příběhu, v němž nemůže věřit nikdo nikomu. A tu mírně přestřelenou zápletku vyváží fakt, že s hlavní hrdinkou se rozhodně nudit nebudete.