YLOVSKY V DOMĚ U KAMENNÉHO ZVONU (VÝTVARNÉ UMĚNÍ) Retrospektivně komponovaná výstava Purpurová vertikála MARGITY TITLOVÉ YLOVSKY (* 1957) v domě U kamenného zvonu (do 14. 5.) je ohromnou dávkou invence i kreativity. Zachycuje doby, kdy umělkyně na začátku 80. let rtěnkou líčila své „dotykové kresby“, až po současné velkoformátové obrazové experimenty s různými materiály, včetně plastů nebo hlíny. Autorka nikdy nehledala jasně čitelný styl ani nikdy nechtěla, a ani nemohla, být řazena k uměleckým skupinám, i když začátkem 90. let patřila do okruhu umělců kolem Galerie Behémót. Purpurová vertikála reflektuje její zkoumání a objevování technik i technologií. Jako výsostná experimentátorka se jevů dotýká, ale pak je často a rychle opouští a vrhá se do hledání jiných kontaktů s realitou i nepostřehnutelným, v nichž se mění vše – od forem a žánrů přes materiály po obsahy. (MG)

YLOVSKY V DOMĚ U KAMENNÉHO ZVONU (VÝTVARNÉ UMĚNÍ) Retrospektivně komponovaná výstava Purpurová vertikála MARGITY TITLOVÉ YLOVSKY (* 1957) v domě U kamenného zvonu (do 14. 5.) je ohromnou dávkou invence i kreativity. Zachycuje doby, kdy umělkyně na začátku 80. let rtěnkou líčila své „dotykové kresby“, až po současné velkoformátové obrazové experimenty s různými materiály, včetně plastů nebo hlíny. Autorka nikdy nehledala jasně čitelný styl ani nikdy nechtěla, a ani nemohla, být řazena k uměleckým skupinám, i když začátkem 90. let patřila do okruhu umělců kolem Galerie Behémót. Purpurová vertikála reflektuje její zkoumání a objevování technik i technologií. Jako výsostná experimentátorka se jevů dotýká, ale pak je často a rychle opouští a vrhá se do hledání jiných kontaktů s realitou i nepostřehnutelným, v nichž se mění vše – od forem a žánrů přes materiály po obsahy. (MG) Zdroj: Archív

PANENKA V LATERNĚ MAGICE (DIVADLO) Nestává se, aby jeviště Nové scény Národního divadla plnily malé děti. Výjimkou je taneční představení Panenka, které tu 9. 5. od 18 hodin odehraje líbeznická Taneční škola Dany Gregorové. Někdejší sólistka ikonické taneční skupiny UNO, dnes choreografka mnoha desítek filmů, oper a divadelních i muzikálových představení, napsala a také režíruje představení o ztracené panence, jež tematicky upomíná na dětskou knížku Eleny Ferrante Pláž v noci a osloví (a pro umění snad získá) nejen děvčátka a teenagerky. Dana Gregorová bude se sedmnácti studentkami své školy a Světlem (závěrečnou choreografií Panenky) soutěžit v portugalské Braze na Dance World Cupu, kde doufají uspět v konkurenci dětských souborů z pětapadesáti států. (KK)
DOBRÉ MATKY – ŠPATNÉ GANGSTERKY (TELEVIZE) Dobré matky jsou zároveň prachmizerné gangsterky, jak vám potvrdí šestidílný italsko-britský seriál Dobré matky, který měl 5. 4. premiéru na kanálu Disney+. Uvidíte v něm mafii trochu jinak, než jak ji znáte ze seriálů Gomora a Suburra: Krvavé předměstí nebo rovnou z Kmotra – totiž z perspektivy žen, které jsou nuceny ve zločinném prostředí žít a vychovávat děti. S kalábrijskou ’Ndranghetou budou na vaší obrazovce nebo monitoru bojovat čtyři ženy, z nichž jednu hraje Gaia Giraceová, představitelka Lily Cerullové z populárního seriálu Geniální přítelkyně. Cenu pro nejlepší seriál si Dobré matky scenáristy Stephena Butcharda a režisérů Juliana Jarrolda a Elisy Amorusové z letošního Berlinale neodnesly nadarmo. Víc o nich zjistíte na reflex.cz v rubrice Seroš X. Vřele doporučuju také stejnojmennou knižní předlohu, v níž skutečné osudy žen mafie popsal americký novinář Alex Perry a česky ji před čtyřmi měsíci vydalo nakladatelství Slovart. (KK)
VTIP TÝDNE: Ruský kreslíř SLÁVA ŠILOV to, myslím, trefil stejně dobře jako ten andílek, který má na starost, aby se lidé měli (a mohli mít) rádi. Obávám se ovšem, že takových andělů by byla potřeba celá armáda, spíš armády, jestliže máme brát v úvahu všechny hranice a jejich hlídače, co jich na světě je… I tak je ale jeho kresba velice inspirativní. (MD)
BÁSEŇ TÝDNE: Patria  Na konci světa je Tonga. U obratníku Kozoroha. Víš to? Daleko od Brna, a tím spíš ze Strmilova.   Žádný světoběžník nezaťuká na moje okno,  aby mne zpravil o té zemi jako stínové domovině.   Nikdy se tam nepodívám. Musel bych skočit přes oceán.  Ale jsem chabrus na nohy a nedokážu se rozběhnout.  Když v říjnu 2020 zemřel významný brněnský básník ZENO KAPRÁL (* 1941), stalo se tak jen krátce poté, co vydal sbírku Tříděný odpad. Mnozí proto soudili, že touto knihou se téměř šest dekád dlouhá publikační dráha jednoho z čelných představitelů brněnského kulturního života uzavřela. Nedávno však do obsáhlé bibliografie Zena Kaprála přibyla posmrtně vydaná sbírka Chtěné prodlevy (vyd. Aula). Odkaz básníka, který tvrdil, že jediné, čemu se soustavně věnoval celý život, byla poezie, je tak nadále živý. (KE)
FILMY ZE TŘICETI ZEMÍ POTŘICÁTÉ (FESTIVAL) Drama Nesmírnost s Penélope Cruzovou v hlavní roli zahájí 30. ročník přehlídky Dny evropského filmu, který se koná ve dnech 20.–25. 4. v Praze, Brně a Ostravě a poté v ozvěnách v dalších městech. Retrospektivy zahrnující jeho novinku Zlato Rýna se dočká německý tvůrce Fatih Akin, proběhne profil kinematografií zemí Beneluxu, dvě soutěžní sekce nabídnou hudební snímky a silné debuty. „DEF“ i přes své stáří na prahu středního věku stále drží prst na tepu doby, a tak se uvedené filmy točí kolem témat, jako je dospívání, dezinformace, změny ve společnosti, ekologie a udržitelnost. Většina snímků bude uvedena v české premiéře, například Chléb a sůl a Ti nejhorší, oceněné v Benátkách a v Cannes, nebo na Oscara nominovaná Mlčenlivá dívka, kterou uvedou režisér Colm Bairéad a producentka Cleona Ní Chrualaoí. (VR)
7 Fotogalerie

Mixér

Redakce Reflexu

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!