Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Marek Douša

Never more rasistům, kteří se maskují jako bojovníci proti rasismu

Redakce Reflexu

Lidé, kteří vyrážejí do války proti domnělé netoleranci, ve svatém zapálení často používají vrcholně netolerantní prostředky. A dnešní plivání proti rasovým stereotypům bývá často rasismem naruby. Bradley Cooper hraje ve filmu Maestro Leonarda Bernsteina, Žida s velkým nosem, tak má na plátně velký nos. A to je prý špatně. Jiný životopisný film, ten o Karlosi Vémolovi, zase slibuje nesplnitelné. A důvěru v nás nevzbuzuje ani tvorba Petra Vachlera a Karla Řepky.

Jan Škoda: Tvůrci nového dokumentárního portrétu Karlose Vémoly avizují, že jim prý zápasník poskytl „archív osobních fotografií“ a že ve filmu údajně budou použity i „unikátní záběry z Karlosovy minulosti“ staré přes deset let, jež „dosud nikdo neviděl“. Vážně? Vždyť tahle osoba, která na vás okamžitě vyskočí po otevření většiny sociálních sítí i zpravodajských webů, se jenom snaží „prodat“ svůj život zase jiným způsobem. Opravdu není třeba hrát si na jakési TAJUPLNÉ ODKRÝVÁNÍ MINULOSTI CELEBRITY, jejíž byznys je cynicky postaven na neustálé přítomnosti ve veřejném prostoru.

Kateřina Kadlecová: Hádejte, co je horší. Podstoupit „diagnostiku karmy“ prostřednictvím čtyřminutového traileru k bizarnímu dokumentu PETRA VACHLERA Tajemství a smysl života (premiéra 23. listopadu; do té doby si pouštějte každý den tenhle pouták s mluvícími hlavami, jistě zmoudříte), jenž bude zjevně přetékat duchamornými pindy party šamanů, šarlatánů, brethariánů a homeopatů? Nebo vidět ve Valdštejnském paláci výstavku „malíře“ KARLA ŘEPKY ze Strančic, kámoše senátora Zdeňka Hraby? Na přebarvených, otřesně kýčovitých malůvkách, které jako by ze svých útrob vyvrhla Midjourney, defilují čeští panovníci s tvářemi hollywoodských herců. Plus to vedro.

Vojtěch Rynda: Strážci etnické, genderové, náboženské a jiné čistoty se zase vyznamenávají. Vadí jim, že herec Bradley Cooper při ztvárňování slavného dirigenta a skladatele Leonarda Bernsteina v novém filmu Maestro používá protetický nos. Ano, Bernstein byl Žid a měl pro ně typický velký nos. Ne, Cooper není Žid a nemá velký nos. Není snad tohle součást herectví jako profese? Skladatelovy děti s tímhle nosem nemají problém, vedení festivalu v Benátkách nebo lidé z Netflixu taky ne… To jenom kádrováci a kazisvěti strkají nos, kam nemají.