Apolena Rychlíková včera v Jihlavě převzala cenu jakožto spoluautorka nejlepší dokumentární knihy roku

Apolena Rychlíková včera v Jihlavě převzala cenu jakožto spoluautorka nejlepší dokumentární knihy roku Zdroj: MFDF Ji.hlava: Radek Lavička

Nejlepší dokumentární knihou roku se stala publicistická kniha Apoleny Rychlíkové (v popředí) a Pavla Šplíchala, která do hloubky mapuje užívání pervitinu, nejznámější české drogy
Kniha Piko byla nominována na Magnesii Literu v kategorii publicistika a získala cenu jako nejlepší dokumentární kniha na festivalu v Jihlavě
Kniha PIKO: Na životech feťáků záleží mapuje užívání nejznámější české drogy od prvních vařičských bytů v komunistickém Československu po současné trendy jako pikařské instagramy, drogy ve vyloučených lokalitách nebo protidrogovou prevenci ve vězení.
Kromě autorských ilustrací má kniha své vlastní písmo pojmenované Pervitin
Kniha od Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala mapuje užívání pervitinu v Česku
5 Fotogalerie

Piko: Na životech feťáků záleží. Nejlepší dokumentární knihu uplynulého roku vyhlásili na MFDF Ji.hlava

Kateřina Kadlecová

Letos potřetí udělila Ji.hlava Cenu za nejlepší dokumentární knihu. Pětičlenná porota ocenila publikaci PIKO: Na životech feťáků záleží Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, která mapuje užívání nejznámější české drogy od prvních vařičských bytů v komunistickém Československu až po protidrogovou prevenci ve vězení. Kniha vznikla ze série reportážních textů publikovaných na webu A2larm.cz.

Po předloňské sbírce textů Miroslava Nevrlého Zašlá chuť morušek / Cestovní zpráva čarodějova učně a loňské publikaci Břehy nejsou na dohled Jitky Kosíkové a Marka Uhlíře je Piko třetím vítězem ceny; a stejně jako loni vzešel z pera novinářů. Zatímco předloni Apolena Rychlíková zasedla v porotě prvního ročníku ceny a loni jako moderátorka večera spolu se svým otcem, režisérem Břetislavem Rychlíkem, toto ocenění laureátce předávala, letos je sama převzala. Copak asi jedna z nejvýraznějších tuzemských novinářek chystá napřesrok?

Levná zábava pro lůzu, ale také relax

Piko, reportážní kniha Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, patří k tomu nejzajímavějšímu, co v knižní produkci podobného typu v posledních měsících vyšlo. Je to překvapivě poctivý pokus o zmapování tématu, kterého se zbytek Česka štítí,“ zdůvodnila porota své rozhodnutí. „Rychlíková se Šplíchalem zaznamenávají neznámé území drog velice pečlivě. Zachovávají si odstup, ale nikdy zároveň neztrácejí zaujetí pro věc. Z Pika je tak kniha, která se široce rozprostírá v čase i prostoru. Mapuje drogovou kulturu v předrevolučním Československu i to, jak s pádem železné opony najednou pervitin přestal ‚být cool‘ a stal se znakem outsiderství. Zároveň autoři ukazují, jak různě může vypadat závislost. Že piko nemusí být jen levná zábava pro lůzu, ale také relaxační droga pro lidi, u kterých by to čtenář vůbec nečekal,“ dodává za porotu kulturní publicista Jonáš Zbořil. Vítězná kniha též získala finanční odměnu třicet tisíc korun.

Ji.hlavská knižní jedenáctka

Čestné uznání si zasloužila Máma Aleny Harciníkové. „Kniha fotografií a krátkých textů Máma je bakalářská práce, proto ji porota nezahrnula do hlavní soutěže. Pro sílu svojí výpovědi a uměleckou originalitu, s níž zpracovává svůj námět, však stojí za zvláštní zmínku, a porota se proto rozhodla jí udělit čestné uznání,“ zdůvodňuje spisovatelka a letošní porotkyně Magdaléna Platzová.

V porotě Ceny za nejlepší dokumentární knihu, která se každoročně celá obměňuje, letos zasedli dokumentarista Ivo Bystřičan, nakladatel a překladatel Juraj Koudela, mediální expert Bedřich Musil, spisovatelka Magdaléna Platzová a básník a šéf kulturní rubriky Seznam Zpráv Jonáš Zbořil. Ze třiceti dokumentárních knih nominovaných v prvním kole soutěže vybrala porota deset finálních nominací, jednu knihu pak mezi finální nominace doplnila vlastním nezávislým výběrem. A jaké tituly v posledním roce podle poroty vyčnívaly nad jiné? Některé z nich Reflex glosoval a další recenzoval, věnujte tedy pozornost proklikům...

Den byl pro mě krátkej (Olga Fečová, Kher/Paseka, 2022) Autobiografie, která na půdorysu autorčina individuálního osudu vypráví příběh Romů v československém prostoru.

Ještě pořád můžeme tančit (Mína Krejčí, Protimluv, 2022) Autorské vyprávění o životě české emigrantky, která pracuje v ústavu pro přestárlé v Austrálii.

Každý den je nový (Lucie Lomová, Labyrint, 2022) Komiksový deník zachycuje den po dni rok autorična života.

Kongo severu (Jiří Černický, dybbuk, 2023) Cestopis spojující dva vzdálené, ale rovnace zanedbávané regiony na periferii.

Máma má alzheimera (Luboš Hacala, CPress, 2022) Skutečný příběh rodiny, která se starala o maminku trpící Alzheimerovou chorobou.

PIKO: Na životech feťáků záleží (Apolena Rychlíková, Pavel Šplíchal, Alarm, 2022) Publicistická kniha do hloubky mapující užívání nejznámější české drogy.

Rozumět televizi (Lucie Králová, NAMU, vyd. 2022) Kritická reflexe vnitřního života České televize v oblasti dramaturgie dokumentárního filmu.

Toho dna se dotýkám už málo (Martina Lupínková, Lenka Chánová, wo-men, 2022) Životní příběhy lidí se zkušeností s poruchami příjmu potravy.

Továrna na lži (Vojtěch Pecka, Alarm / Utopia Libri, 2023) Sonda do výroby klimatických dezinformací.

Všechny cesty vedou k válce (Vojtěch Boháč, CPress, 2022) – speciální výběr poroty Příběh Ruska a Ukrajiny očima českého reportéra, 2011–2022.

Vystřihni – nalep (Miloš Hroch, Akropolis, 2022) Původní studie zkoumá post-digitální tisk a fungování zinů.