Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Archív

Never more divákům, kteří zapomněli myslet za sebe a jen hýkají nadšením

Redakce Reflexu

Druhá část Duny je prý „nejlepší sci-fi dekády“, Lanthimosovi Chudáčci zase „neuvěřitelně odvážní“... Ale skutečně jsou tyhle „úžasné podívané“ tak úžasné, jak nám vnucuje marketing a jak papouškují uživatelé ČSFD? Nebo bychom si měli přečíst něco od – bohužel nedávno zesnulého – Davida Bordwella, mistra kritického myšlení o filmu, a zkusit vzít vlastní rozum do hrsti? Můžeme to na podzim vyzkoušet na už teď „vyhajpovaném“ Gladiátorovi dvojce.

Jan Škoda: Umíme ještě střízlivě hodnotit filmy? Zdá se totiž, že žijeme v době, která si libuje v BEZUZDNÉ CHVÁLE. Jako kdybychom byli mentálně přednastavení, že dlouho vyhlížený a v Americe adorovaný snímek musí být dobrý, že je to zkrátka „to ono“ – a tak opakujeme floskule o „úžasných podívaných“. O oscarových favoritech, jako Chudáčci, se tak dočtete, že jsou „neuvěřitelně odvážní“, přitom jdou každou vteřinu na ruku svým divákům. O nových blockbusterech, jako je Duna: Část druhá, že jde o „nejlepší sci-fi dekády“… Ti, kdo jsou však „neuvěřitelně odvážní“ doopravdy, naopak píšou na sítě, že až třetí část Duny natočí AI, nepoznáme to.

Vojtěch Rynda: Kdyby si ti papouškující huránadšenci, o nichž výše píše kolega Škoda, přečetli aspoň jednu knihu nedávno ZESNULÉHO DAVIDA BORDWELLA, ideálně Umění filmu nebo Dějiny filmu, které vyšly i česky, nebyli by schopní vypouštět z klávesnice takové instantní rychlosoudy, respektive neskákali by filmařům na každý laciný trik. Bordwell byl zcela zásadní figurou teorie a historie filmu, která dokázala zprostředkovat kritické myšlení o kinematografii – a nadšení z něj! – i naprostým laikům a ovlivnila tak celé generace filmových vědců i diváků.

Kateřina Kadlecová: Po děsivé Madam Web musíme v této rubrice jmenovat další hollywoodský film – který navíc dosud nevznikl! Jenže natáčení druhého Gladiátora provázejí takové zprávy, že nelze jinak. Vážně se při něm popálili čtyři kaskadéři, PETA poslala režiséru Ridleymu Scottovi výstražný dopis ohledně údajného týrání koní a opic na placu a komparsisté byli bez svého předchozího souhlasu skenováni pro AI, aby se jejich obličeje později mohly digitálně vrazit do davových scén? Ale to hlavní: velkofilm stál údajně až 310 miliónů dolarů, což je bezmála dvojnásobek toho, co bylo v plánu! A prý za to nemůžou ani tak loňské stávky scenáristů a herců, jako manažerská neschopnost… Jak sequel dopadl, uvidíme v kinech 22. listopadu.