Dítě ve vyřezávaném rámu, tzv. Madona sv. Víta, Praha, konec 14. století nebo kolem roku 1415. Tempera a zlato na lipovém dřevě.

Dítě ve vyřezávaném rámu, tzv. Madona sv. Víta, Praha, konec 14. století nebo kolem roku 1415. Tempera a zlato na lipovém dřevě. Zdroj: Státní umělecké sbírky Drážďany (Staatliche Kunstsammlungen Dresden, SKD) / Martin Polák

Přilba svatého Václava, Čechy, 10. století (přilba), Skandinávie, 10. století (nosník a čelenka). Železo a stříbro.
Zlatý relikviářový kříž, tzv. korunovační kříž, Praha, 60.–70. léta 14. století (kříž); 1522 (stopa). Zlato, stříbro, zlaceno, křišťál, drahokamy, cedrové dřevo.
Madonna Ara Coeli na zlatém pozadí, Praha, dílna Mistra Theodorika (?), kolem roku 1370, rám 1703. Tempera na papíře a zlacený cín na dřevě, zlacený měděný rám zdobený stříbrný talíř.
Relikviářová busta sv. Víta, Praha, před rokem 1484. Stříbro, zlaceno, křišťál, sklo a dublety.
Ze série: Josef Koudelka, Zeď, 2007
6 Fotogalerie

Svatovítské zlato v Drážďanech: Fragmenty paměti propojují poklady české kapituly se současným uměním

Marek Gregor

Bývalému řediteli NGP Jiřímu Fajtovi se během jeho několikaletého působení v prestižních Státních sbírkách v Drážďanech povedl už druhý majstrštyk. Po loňské výstavě Alle Macht der Imagination, která se stala největším představením současné české umělecké tvorby v zahraničí za mnoho posledních let, tam v polovině března zahájil za účasti prezidenta ČR Petra Pavla výstavu Fragmenty paměti.

V prostorách umělecké síně Kunsthalle im Lipsiusbau představují Poklad ze Svatovítské katedrály Pražského hradu, který v tomto rozsahu vůbec historicky poprvé opustil území České republiky. Projekt o to významnější, že poklad spravovaný katolickou diecézí se vydal na cestu do dřívějšího významného protestantského – luteránského sídelního města saských kurfiřtů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!