Sběratelství jako radost i posedlost. V Brně se chytají za nos, sbírka Karla Tutsche zakotvila v Hradci Králové
Výstava Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche v Galerii moderního umění v Hradci Králové (MUO) je uceleným vhledem do duše sběratele, který umění začal sbírat v době, kdy tahle vášeň nebývala prioritou: po okupaci vojsky Varšavské smlouvy.
V srdci expozice jsou zásadní díla, která krajskou instituci posouvají mezi nejvýznamnější svého druhu u nás. Ani pětatřicet let po listopadu 1989, kdy už se sbírání umění opět zařadilo mezi význačné společenské aktivity, není obvyklé, aby se veřejným uměleckým institucím podařilo získat do své správy, respektive vlastnictví, podobně důležitou kolekci současného umění. Na zásadní funkci „sbírání sbírek“ mne letos upozornil Klaus Albrecht Schröder, odcházející ředitel Albertiny. Tvrdí, že vedle veřejnoprávního statusu a s ním související dramaturgickou svobodou bylo pro pozvednutí slavné vídeňské instituce mezi nejlepší na světě klíčové právě to, že se mu dařilo získávat prestižní kolekce, například sbírku manželů Batlinerových nebo sbírku Essl.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!