Černobílá fotografie pořád žije: Dokazuje to nová kniha Martina Straky „Mezi oceány“
V době, kdy světu a médiím vládne barva, internetová rychlost, selfie a pitvoření se na nejrůznějších sociálních sítích, by se mohlo zdát, že klasická černobílá reportážní fotografie v podstatě nemá šanci. Pořád ale existuje dost příkladů, že to naštěstí není pravda. Důkazem je například nová kniha Mezi oceány, která je dílem fotoreportéra, televizního komentátora automobilových závodů a také občasného spolupracovníka Reflexu, Martina Straky.
„Černobílá fotografie dokáže vyjádřit emoce a sílu okamžiku stejně naléhavě, jako snímek barevný, někdy i lépe“ vysvětloval Martin Straka (47) svůj umělecký postup na středečním křtu knihy v pražské Malostranské besedě.
Straka byl přitom postaven v případě knihy před poměrně nelehký úkol – fotil totiž slavný automobilový závod Dakar, který se od roku 2009 jezdí v Jižní Americe. Každý by proto čekal, že na snímcích budou pouze auta. Jenže kniha je jiná. „Lidský prvek“ v ní hraje rozhodující roli. „Je pravda, že s fotkami si vlastně trochu hraju. Čekat na ten nejvhodnější okamžik při automobilových závod je navíc nesmírně těžké. Vše probíhá někdy tak strašně rychle, že vteřinu zaváháte a to nejlepší je pryč,“ říká Straka.
Všechny fotografie v knize opatřil také malým příběhem, který dává snímky do potřebného kontextu. Navíc u toho používá originální zemitý jazyk, který dokumentuje to, že žije na severní Moravě.
„Mezi oceány“ tak vlastně patří mezi klasické knihy reprezentující kvalitní černobílou fotografickou tvorbu. V naší těkavé a uspěchané době je to příjemná uklidňující změna. I když ta auta jedou podle všeho zatraceně rychle.
Martin Straka - Mezi oceány|Martin Straka: Mezi oceány; Vydavatel - OOO grafické studio s.r.o.; Ostrava, květen 2015; © 2015 Bonver Dakar Project.