Proč se plzeňské zločiny musí točit v Praze?
Postrádám tvrdá data týkající se vzrůstající obliby německých měst, kde se odehrávají slavné detektivní seriály. Netuším, zda Kriminálka Stuttgart (Berlín, Hamburk…) zvýšila jejich atraktivitu tím, že se po městě pohybují atraktivní patoložky a týden co týden se tu stane ošklivý mord. A taky mi není známo, jestli radnice semenišť zločinu přispívají na výrobu takových seriálů ve jménu turismu. Pokud by to mělo stejný efekt jako v rakouské vesničce Elmau, kam se houfy podivínů táhnou za rodným domem Doktora z hor, rozuměl bych tomu.
Čemu nerozumím, je logika České televize, která mimopražský kriminalistický zeměpis rozjela v Plzni. Nic proti, i v „evropském městě kultury“ může padnout facka, konečně proč by záštiplný herec nebo výtvarník nemohl kolegovi přešmiknout srdeční aortu. Vypadá to však tak, že jediný, kdo dostal ránu do vazu, jsou Plzeňáci, respektive jejich lokálpatriotismus.
Osobně jsem nechápal jejich nářek, že během zahajovací party města kultury hrálo příliš pražských hudebníků, ale po prvním dílu kriminálního cyklu Místo zločin Plzeň se jich nelze nezastat. Proč se mají dívat na zločiny ve svém městě, natočené evidentně v Praze? Pokud by byl z rozpočtu a zpracování cítit zájem prodat seriál do zahraničí, kde to nepoznají, řeknu dobrá. Jenže to ani náhodou.
Hned v prvním dílu si kromě luxusní vinohradské vily „zahrála“ pražská Thomayerova nemocnice a působí to fakt divně. Já ani Plzeňáci nechceme chodit z Krče na Vinohrady přes plzeňské náměstí! Oficiálním důvodem pro kombinaci obou měst je pracovní vytížení pražských herců neschopných přejíždět do čtyřicet minut vzdáleného města.
I z toho je cítit zaujetí, s jakou producent k seriálu přistoupil.