Velikonoční vajíčka, aneb ananásky, jak se v Americe prý říká ručním granátům, z čeho jiného než z lineckého těsta

Velikonoční vajíčka, aneb ananásky, jak se v Americe prý říká ručním granátům, z čeho jiného než z lineckého těsta Zdroj: Marek Schovánek

Teroristův arzenál z lineckého těsta
Feťákův sen – zeď vyskládaná injekčními stříkačkami
Umění jako cukroví, slavný Munchův obraz z barveného těsta
Umění jako cukroví – variace na slavný Brueguelův obraz Klanění Tří králů ve sněhu
Marek Schovánek: The Anarchist Cockiebook
12 Fotogalerie

Teroristova kuchařka aneb trochu jiné vánoční cukroví v Tančícím domě

Marek Gregor

Čechokanaďan Marek Schovánek bilancuje. S tvorbou letos padesátiletého výtvarníka se můžete setkat hned na dvou adresách. Centrum současného umění DOX přináší seriozně pojatou retrospektivu Propaganda, druhá výstava dnes začíná v pražském Tančícím domě.

Propaganda je vlastně průřezem Schovánkovy tvorby za posledních dvacet pět let, tedy od doby, kdy po studiích v Edmontonu přesídlil do Evropy, nejdříve do Prahy a později do Berlína, kde se stal neopominutelnou součástí výtvarné scény. Ostatně právě v centru města na Sprévě provozuje hned dvě galerie.

Druhý poněkud pikantnější projekt, pak dnes otevírá ve dvou patrech Tančícího domu. Původně zamýšlený název Turisti jsou teroristi však Schovánek v reakci na smutné události, které se odehrály minulý měsíc v Paříži, upravil na The Anarchist Cockiebook, tedy Anarchistovu kuchařku. „Vlastně tím navazuji na výstavu, kterou jsem udělal před třemi lety ve slovinském Mariboru, v rámci projektu Evropské kulturní město 2012,“ poznamenal sám výtvarník.

Přízemí ceněného Gehryho a Miluničova domu tak zaplnil kuchyní i spoustou figurek a objektů upečených z vánočního těsta. Hned u vchodu návštěvníky vítá pečivo-turisti v tropických destinacích pod skleněným slunečním poklopem, vedle zase lebky. Jedna z nich, vyskládaná bonbónky, je věnována Willy Wonkovi, další je pak parafrází slavného diamantového skeletu Damiena Hirsta.

Dnešní umění jde do pekel, vezměte si, že jeho objekty ztrácejí na ceně, čím to asi bude?“ Schovánek si hraje s pojmy, fenomény současnosti, s odkazy na umělecké ikony, ale třeba i s vůní. V galerii se proto peče cukroví, takže anarchizmus a provokace se prolíná s vánoční náladou.

Stromeček obrácený vzhůru nohama je místo ozdob ověšen injekčními stříkačkami a na centrální zeď umělec umístil jakýsi teroristův sen, desítky zbraní v podobě sušenek. O kus dál pak visí kus inspirovaný slavným obrazem vlámského klasika Pietera Brueghela Klanění Tří králů ve sněhu z barveného těsta.

Chcete-li dostat jiné myšlenky a vstoupit do světa sarkasmu a přímého komentáře lidských tuh, vyražte do Tančícího domu. Budete se smát, brečet, přemýšlet, nasávat vůně a alespoň na chvíli si odpočinete od předvánočních honiček za dárky a firemních večírků.