Aj Wej-wej a část jeho Zvěrokruhu

Aj Wej-wej a část jeho Zvěrokruhu Zdroj: Národní galerie v Praze

Umělec a aktivista Aj Wej-wej konečně Praze. Navštíví Národní galerii i Havlovu knihovnu

tsch

Aj Wej-wej, jeden z nejslavnějších čínských umělců současné doby, dorazí v únoru do Prahy představit své světoznámé dílo Zvěrokruh.

Jeho návštěva Prahy započne právě vernisáží proslulého díla. Jedná se o kopie plastik, jež dva evropští jezuité navrhli v 18. století pro vodní hodiny ve Starém letním paláci v Pekingu. Během třetí opiové války v roce 1860 je však v zahradě Dokonalého jasu (Jüan-ming-jüan) zničila evropská vojska poblíž Pekingu.

Zvěrokruh tvoří instalace dvanácti bronzových hlav zvířat zvěrokruhu. Kolem tři metry vysoké plastiky, jež původem vznikly jako sochy do veřejného prostoru, jsou uspořádány do půlkruhu a podle autora má jít o hravé ztvárnění, přístupné běžnému občanovi.

 

Zvěrokruh bude instalován u Veletržního paláce a podle ředitele Jiřího Fajta se už počítá na rok 2017 se vznikem nového díla přímo pro Národní galerii.

V pátek 5. února navíc vystoupí Aj Wej-wej v Knihovně Václava Havla. Tady povede debatu s ředitelem Národní galerie Jiřím Fajtem. Sám Aj Wej-wej je totiž nejen umělcem, ale také disidentem a bojovníkem za právo svobody slova. Na čínském serveru například provozoval protivládní blog s enormní návštěvností, který později podlehl cenzuře a musel být uzavřen. Byl také zatčen a bez soudu vězněn, komunisté ho propustili až na základě mezinárodních protestů.

V první řadě je ale především umělcem a architektem. Jeho asi nejvýznamějším dílem je Národní stadion v Pekingu neboli Ptačí hnízdo, kde roku 2008 proběhly olympijské hry, včetně zahájení a ukončení.

Ptačí hnízdo v PekinguPtačí hnízdo v Pekingu|Peter23 (CC BY-SA 3.0)

V současnosti se Aj připravuje na vytvoření památníku na počest osudů imigrantů, jenž by měl být poselstvím o pomoci lidem v nouzi. Dokonce si už na řeckém ostrově Lesbos pronajal ateliér a záležitost komentoval slovy: „Jsme svědky historické události a já cítím povinnost se na ní jako umělec podílet.“