Němci si všímají filmu o vražedkyni Olze Hepnarové
Jako příběh utrpení a následků sociálního vyloučení, ale i jako tragický způsob vypořádání se s homosexuální orientací vnímají němečtí kritici český snímek Já, Olga Hepnarová, který ve čtvrtek večer zahájil sekci Panorama na mezinárodním filmovém festivalu Berlinale. Snímek tvůrčí dvojice Tomáš Weinreb a Petr Kazda, který se věnuje případu poslední ženy popravené v bývalém Československu, je jedním ze tří českých zástupců na festivalu a uchází se o cenu za nejlepší filmovou prvotinu.
"Film vypráví o vykořeněnosti lesbické ženy, která se stane vražedkyní," napsal v recenzi deník taz. Podle něj je snímek přínosem pro festivalovou sekci zaměřenou na filmy zabývající se problematikou sexuální identity, když spojuje zviditelnění "ne-heterosexuality" a napínavé filmové formy. Podle listu je navíc ve filmu k vidění patrně nejlascivnější scéna, s jakou se letos návštěvníci Berlinale setkají.
"Weinreb a Kazda se pevně drží skutečnosti a rekonstruují tento obtížný život," napsal taz o filmu. Podle něj je ve filmu vidět konflikt emocí i vnitřní radikalismus. "Není to žádný nudný životopis, ale psychologická a sociální analýza provedená v queer filmu," uvedl deník.
Tagesspiegel si všímá, že se autoři pečlivě zabývali psychickým stavem Hepnarové a cituje i jednu z vět protagonistky snímku: "Vím, že jsem psychopatka, ale osvícená." "Weinreba a Kazdu je třeba výrazně pochválit za to, že se nesnaží vnutit svou hlavní postavu do jednoduchého patologického vzorce. Zesiluje to sílu jejich filmu, který získává univerzální kvalitu jako studie utrpení a následků sociálního vyloučení," napsal deník.Česko má kromě snímku Já, Olga Hepnarová na Berlinale ještě další dva zástupce. Sekce Forum uvede film Petra Václava Nikdy nejsme sami a sekce filmů pro mládež Generation 14+ snímek Ani ve snu! režiséra Petra Oukropce.
Celkem se na Berlinale představí 434 filmů, z toho 18 jich je v hlavní soutěži. Česko letos žádného zástupce v klání o Zlatého a Stříbrné medvědy nemá.