Takže sluneční brýle po setmění nasadit.

Takže sluneční brýle po setmění nasadit. Zdroj: Profimedia.cz

Pojďte, pánové, budeme si hrát.
Tenhle určitě ne.
Na druhou stranu se do toho takhle vejde víc skvělé muziky.
Bobby Cannavale jako Richie Finestra
Vinyl - nový seriál HBO v režii Martina Scorseseho
14 Fotogalerie

Seriál Vinyl: Když se hudební New York otřásá v základech

Marek Gregor

Ač si pilotní díl nového seriálu americké HBO Vinyl odbyl českou premiéru teprve v pondělí, psali jsme o něm už několikrát. V minulém čísle tištěného Reflexu vyšla recenze, stejně tak i začátkem týdne na netu, přinesli jsme výtahy rozhovorů jak s hlavním tvůrcem Martinem Scorsesem, tak i s představitelem hlavní role Bobbym Cannavalem. Tak tedy krátce: Pro ty, kteří si už hned po zhlédnutí první části začali na seriálu vytvářet závislost, mám dobrou zprávu: Nespletli jste se.

Viděli jsme další čtyři další díly a dovoluji si tvrdit, že závislost můžete spustit. I v následujících částech bude spousta drog, sem tam nějakého sexu, pokračující linka vyšetřující vraždu rozhlasového bosse, překvapivé scenáristické zvraty. A především: kvantum skvělé muziky a taky nějaká ta ikonická dnes už neexistující místa, jako Warholova Factory a Hotel Chelsea.

Ostatně, jak se ukáže, právě ve Factory se hlavní hrdina Richie Finestra (Bobby Cannavale), majitel krachující hudebního labelu American Century, seznámil se svou současnou ženou Devon, jednou z Andyho squaw. Tak jako v pilotním díle se objevil Robert Plant, tak dál se budete potkávat třeba s Velvet Underground a Nico, Andym Warholem a Ultraviolet, mihne se Alice Cooper, Jethro Tull i James Brown.

Tým kolem Martina Scorseseho, hudebního producenta série Micka Jaggera, a především spoluproducenta a scenáristy Terrence Wintera vystavěl, alespoň podle pěti z deseti dílů první série Vinylu (HBO slibuje na příští rok další), dech beroucí fiktivní příběh. Už jsem i samozřejmě zaslechl, že je v současné seriálové produkci spíše druhořadým kouskem. No možná pro mladé „nadějné“ kritiky. Omyl! Vinyl právě proto, že celkem věrohodně a přirozeně, v některých případech i poznaně (viz sekvence z pilotu se slavnými výstupy manažera Led Zeppelin či z dalších dílů, kde se objeví legendární kousky na koncert zkoušejícího Alice Coopera či atmosféra Factory) pracuje s atmosférou New Yorku raných sedmdesátek, na pozadí vzniku nových hudebních žánrů.

Ostatně Scorsese s Jaggerem, v jejichž hlavách prý projekt postupně vznikal a bobtnal více než dvacet let, právě tvrdí, že špinavý a dnes už k nepoznání zářící Manhattan roku 1973 byl místem, kde tehdy bublalo to, co jsme později nazvali punkem, hip hopem a diskem. A protože je Vinyl také vlastně samostatným hudebním příběhem, vychází ke každému dílu soundtrack, který alespoň já osobně pravidelně sjíždím na Spotify.