Seriál Vinyl: Když se hudební New York otřásá v základech
Ač si pilotní díl nového seriálu americké HBO Vinyl odbyl českou premiéru teprve v pondělí, psali jsme o něm už několikrát. V minulém čísle tištěného Reflexu vyšla recenze, stejně tak i začátkem týdne na netu, přinesli jsme výtahy rozhovorů jak s hlavním tvůrcem Martinem Scorsesem, tak i s představitelem hlavní role Bobbym Cannavalem. Tak tedy krátce: Pro ty, kteří si už hned po zhlédnutí první části začali na seriálu vytvářet závislost, mám dobrou zprávu: Nespletli jste se.
Viděli jsme další čtyři další díly a dovoluji si tvrdit, že závislost můžete spustit. I v následujících částech bude spousta drog, sem tam nějakého sexu, pokračující linka vyšetřující vraždu rozhlasového bosse, překvapivé scenáristické zvraty. A především: kvantum skvělé muziky a taky nějaká ta ikonická dnes už neexistující místa, jako Warholova Factory a Hotel Chelsea.
Tým kolem Martina Scorseseho, hudebního producenta série Micka Jaggera, a především spoluproducenta a scenáristy Terrence Wintera vystavěl, alespoň podle pěti z deseti dílů první série Vinylu (HBO slibuje na příští rok další), dech beroucí fiktivní příběh. Už jsem i samozřejmě zaslechl, že je v současné seriálové produkci spíše druhořadým kouskem. No možná pro mladé „nadějné“ kritiky. Omyl! Vinyl právě proto, že celkem věrohodně a přirozeně, v některých případech i poznaně (viz sekvence z pilotu se slavnými výstupy manažera Led Zeppelin či z dalších dílů, kde se objeví legendární kousky na koncert zkoušejícího Alice Coopera či atmosféra Factory) pracuje s atmosférou New Yorku raných sedmdesátek, na pozadí vzniku nových hudebních žánrů.