Před kamerou za kamerou, černá lesba nesmí stát
Celý Hollywood je „klubem heterosexuálních bílých chlapů“; problém zdaleka není jen v Oscarech, ale v celém americkém filmovém průmyslu. Ten neposkytuje dostatek prostoru ani ženám, ani menšinám v žádné ze sledovaných oblastí – od mluvených rolí po exekutivní pozice.
V pondělí zveřejněná obsáhlá studie Univerzity jižní Kalifornie zkoumala filmy velkých studií (od Disneyho po Warner Bros.) z roku 2014 a seriály vysílané hlavními společnostmi, jako CBS, až po streamovací služby typu Netlix od září 2014 do konce srpna 2015. Výzkumníci zhlédli 109 filmů a 305 seriálů a výsledek shrnula profesorka Stacy L. Smithová lakonicky: „Vidíme obrázek exkluze.“
Není divu, že v oscarových nominacích je málo příslušníků menšin. Vzhledem k tomu, že Hollywood je plný „postarších bílých mužů“, je spíš s podivem, že si toho nikdo nevšiml už během výroby filmů. Místo toho jsme před měsícem byli svědky potrefeného kejhání až při zveřejnění jmen těch, co mají letos šanci zlatou sošku získat. A světe, div se, nebyl mezi nimi černoch (příslušník minority) v hlavní kategorii.
Ženy mají ve filmech jen 28,7 % mluvených rolí, v seriálech je jejich podíl méně než 40 %. Minority sexuální, etnické a rasové měly také nějakých 28 %, přičemž jejich podíl v populaci USA je skoro o deset procentních bodů vyšší. A když se na obrazovce/plátně objeví někdo starší 40 let, ve třech čtvrtinách případů to bude muž.
A to jsme se bavili pouze o pozicích před kamerou. Za ní, ve výrobě, je to ještě mnohem horší: Jen 3,4 % režisérů jsou ženy; 87 % režisérů jsou běloši. Napíše vám scénář žena? Šance není velká, jen necelých 29 %. Televizní show vám vytvoří – ano, také muž (77 %). A korporátní prostředí všechno jen podtrhne a sečte – jen pětina exekutivců, manažerů a členů správních rad jsou ženy. „Film má prestiž, se stoupající mocí a prestiží vidíme čím dál menší počet žen,“ tvrdí spoluautorka studie Katherine Pieperová.
Lidská mozaika Hollywoodu je zcela odtržená od reality toho, jak vypadá americká společnost. Jak v ulicích „továrny na sny“, tak na obrazovkách je divákům ukazována zcela jiná společenská struktura, než jakou mohou každodenně sami vidět ve svém okolí. Polovina filmů a seriálů ve sledovaném období vůbec neobsahovala asijskou postavu a pětina nezobrazila jediného černocha (černošku). Jak potom vůbec můžou oslovit Akademii, když nehrají dost často?
„Lidé jsou pořád vymazáváni z existence. Je rok 2016 a je načase to změnit. Navrhli jsme konkrétní změny, protože tuhle studii nechceme za deset let opakovat,“ uzavírá komentář Smithová.