Dost bylo filmů, Enterprise se vrací na televizní obrazovky.

Dost bylo filmů, Enterprise se vrací na televizní obrazovky. Zdroj: Profimedia.cz

Seriálová nálož: Nový Star Trek, vzkříšení Winony Ryderové a návrat Jesseho z Perníkového táty

Darek Šmíd

V pátek odstartuje na americkém Netflixu čtvrtá série seriálu Dům z karet – oblíbené politické vybíjené s Kevinem Spaceyem v hlavní roli, kterou u nás s jistým zpožděním vysílá Česká televize. Je to jen další hřeb do rakve volného času, kterých se na televizní a filmové diváky valí nepolevující tsunami. Jako asistenci ke zdatnému surfování po ní přinášíme přehled toho nejzajímavějšího, co se na poli americké televizní zábavy v současné chvíli za (netelevizním) oceánem chystá.

Hned na začátku ledna otočil všem fanouškům seriálu Ztracení nožem v ráně první díl Colony, což je dílo spolutvůrce Ztracených Carltona Cuseho; seriál, který kromě Cuseho spojuje se Ztracenými například herec Josh Halloway (Sawyer ze Ztracených), se odehrává v době, kdy lidstvo úpí pod nadvládou mimozemšťanů – podobnost s nacistickou okupací zdaleka není náhodná a každý, kdo se pustil do sledování, se při každých úvodních titulkách modlí, aby to mělo někdy v budoucnu – na rozdíl od Ztracených – nějaký konec.

O pár dní později vyrazil do světa seriál Billions – seriálový souputník hektických filmových vhledů do burziánsky-ekonomického dynama Vlk z Wall Street nebo Sázka na nejistotu s držiteli ceny Emmy Paulem Giamattim a Damianem Lewisem (ten zrzavý chlápek ze seriálu Ve jménu vlasti) v hlavních rolích.

A to jsme pořád ještě v lednu, který nadělil televiznímu národu také absurdní policejní řachandu Angie Tribeca od Steva a Nancy Carellových (on je například 40 let panic, ona je jeho žena) s Rashidou Jonesovou v hlavní roli – seriál, který jde podle vstřícných recenzí v těch nejlépe vyšlapaných stopách filmové série Bláznivá střela (a jí předcházejícího seriálu Police Squad!) o imbecilním bělovlasém vyšetřovateli Franku Drebinovi.

A stanice FOX rozjela Lucifera, komiksového padlého anděla, který do televize přišel z komiksů Sandman a Lucifer a v něčem připomíná Hanka Moodyho z Californication (zvlášť když jezdí po městě v kabrioletu).

Lednovou nadílku uzavírají vzkříšená Akta X, kterým se budeme na těchto stránkách ještě věnovat podrobněji (až to budeme mít celé za sebou).

Únor pak rozjel vysokoprofilová dramata American Crime Story: The People v. OJ Simpson, které evidentně není o útoku mimozemských zombií na robotickou základnu na Měsíci, a vzývaný Vinyl, manýristickou ódu na hudební sedmdesátá léta v New Yorku, kterou u nás hraje HBO a za níž stojí jména režiséra Martina Scorseseho a valícího se kamene Micka Jaggera. Do nedávné historie vhazuje své diváky po hlavě také seriál podle knížky Stephena Kinga 22.11.63, který má na starost opět tvůrce Ztracených J. J. Abrams – a v němž cestuje herec James Franco do minulosti se skromným a nijak neambiciózním záměrem zabránit atentátu na Johna F. Kennedyho.

Což by tedy zatím bylo sedm nových a v současné chvíli probíhajících televizních seriálů za tento rok, pro každý den jeden. Už na konci března se k téhle várce připojí dílko The Path (které stejně jako 22.11.63 produkuje kanál Hulu); v příběhu o rodině pod vlivem vůdce kultu přivede zpátky na televizní obrazovky, monitory počítačů a brzo jistě i sklíčka headsetů s virtuální realitou Aarona Paula, oblíbeného představitele práškového kuchaře Jesseho Pinkmana ze seriálu Perníkový táta.

Hodně se také mluví o seriálu Westworld, což bude adaptace starého stejnojmenného filmu (s Yulem Brynnerem ze Sedmi statečných) o zábavním parku s robotickými kovboji. O tomhle seriálu se mluví hlavně proto, že ho má na svědomí HBO a podle zveřejněných smluv s komparzem se v něm pokusí zatlačit na pilu ještě o něco víc než ve své Hře o trůny (komparz musel například souhlasit se scénami, v nichž se bude „vzájemně dotýkat genitáliemi“, případně se scénami, v nichž bude nahý fungovat jako vybavení místnosti). Produkuje – pochopitelně, protože tenhle člověk nedělá asi nic jiného než úplně všechno včetně Hvězdných válek – J. J. Abrams, píše kromě jiných také Jonathan Nolan (scenárista a bratr režiséra Christophera Nolana). Premiéra teď byla nicméně znovu odsunuta. Asi se do toho komparzu moc nechce.

Dřív se tedy možná objeví seriálová adaptace slavného komiksu Preacher: Kazatel scenáristy Gartha Ennise, kterou má v rukou mimo jiné i herec a profesionální zhulenec Seth Rogen.

Zajímavé věci se budou dít také na Netflixu. K Jessice Jones se připojí její komiksový parťák Luke Cage ve svém vlastním seriálu – s tím, že oba se pak přidají k již probíhajícímu seriálovému Daredevilovi a Iron Fistovi, jehož premiéra se chystá také ještě letos. Celá tahle parta by se pak měla setkat v seriálu Defenders, který je naplánován na rok 2017. Princip je stejný jako u filmových Avengers, složených z hrdinů samostatných filmů. Tentokrát jde ale o celé seriály.

A stejný Netflix připravuje také velký návrat Winony Ryderové. Ta bude hrát v seriálu Stranger Things matku, jejíž syn zmizí za podivuhodných okolností (a ano, budou i tajné experimenty).

Což by bylo tedy dalších sedm seriálů, které jen rozšíří denní divákův záběr. V přestávkách na reklamy, zatímco náš osobní život bude po kapkách unikat odtokem v metaforické vaně života před televizní obrazovkou, pak budeme moc vyhlížet budoucnost, která přinese následující kráječe času: Americké bohy, což je adaptace moderní fantasy Neila Gaimana (a juchů, Ian McShane z Deadwoodu byl právě potvrzen do jedné z ústředních rolí); nový Star Trek, do jehož kapitánského křesla usedne showrunner Hannibala Bryan Fuller; ten tu bude mít po ruce například Nicholase Meyera, režiséra filmu Star Trek 2: Khanův hvěv, což naplňuje fanoušky Star Treku nadšením (ne tak ale jejich manželky, které budou muset v tom smutném období po premiéře seriálu živit rodinu).

A možná nejkrásnější zpráva teď přichází z kanálu AMC, kde byla odsouhlasena televizní adaptace definitivně nejstrašidelnější knihy z útulného prostředí polární výpravy, slavného Terroru spisovatele Dana Simmonse. Nestačí to jako lákadlo? Dobrá – produkuje režisér Ridley Scott.