Nové londýnské metro na BBC/ČT2.

Nové londýnské metro na BBC/ČT2. Zdroj: Crossrail/BBC

Nové londýnské metro na BBC/ČT2.
Nové londýnské metro na BBC/ČT2.
Nové londýnské metro na BBC/ČT2.
Nové londýnské metro na BBC/ČT2.
Nové londýnské metro na BBC/ČT2.
8 Fotogalerie

Dokument BBC na ČT2: Nové londýnské metro metr po metru

Kateřina Kadlecová

Milovníci Londýna, fandové do hromadné dopravy, inženýři, stavitelé, sběratelé modelů stavebních strojů! ČT2 pro vás od 4. dubna vysílá zajímavý třídílný dokumentární cyklus o stavbě nové trasy londýnského metra. Celkem tři hodiny plné čísel, statistik a podzemních kuriozit ve „veřejnoprávním“, tedy malinko suchém stylu BBC, která sérii Londýnské metro pod originálním názvem The Fifteen Billion Pound Railway poprvé odvysílala před necelými dvěma lety.

Jezdíte-li metrem v metropolích, jistě si nesmírně považujete toho pražského: je moderní, přehledné, logicky uspořádané, nepoddimenzované, bezpečné a čisté. S krtkem londýnským (o newyorském nebo našlapaném tokijském ani nemluvě) je to trochu komplikovanější: 270 stanicemi projede na trasách dlouhých celkem 400 km přes miliardu pasažérů ročně. Některé z až 150 let starých tras v centrálních stanicích praskají ve švech – a proto se po téměř půlstoletí od otevření dosud nejmladší Jubilee Line staví trasa nová. Bude se jmenovat Crossrail, otevřít se má roku 2018, povede z Readingu přes letiště Heathrow (aby bylo ještě lépe prokrtkované s centrem!) až na východní předměstí Shenfield a bude britské daňové poplatníky stát přes 15 miliard liber. Tedy pokud se to celé nějak nepoblančí a nevytuneluje.

Víc než deset tisíc techniků, inženýrů a dělníků, kteří se na jedné z nejnáročnějších staveb nového milénia podílejí, se musí potýkat s mnoha problémy. Namátkou: Jak nikde nenarušit statiku historických, mnohdy památkově chráněných budov, které jsou na povrchu. Nebo jak nenarušit dopravu na stávajících trasách metra, se kterými se tahle prolíná – je možné, aby si cestující na existující trase nevšimli, že jim přímo nad hlavami tisícitunové stroje prorážejí nový tunel o plánované délce 42 km? Nebo jak nehnout podložím superdrahých domů v luxusních lokalitách na Baker Street nebo Oxford Street…

Zajímavé modely a animace situací, se kterými se nikdo ze stavitelů Crossrailu v životě nesetkal, doplňují místy malinko nudné odbočky ilustrující konkrétní zádrhele – jak do aukční síně dostat drahé staré automobily dva metry úzkou uličkou, kterou lemují stavební zátarasy, atd. Celá stavba se (zatím) odehrává v plném proudu stávající dopravy; žádné výluky, žádné uzavírky, jednoduše operace srdce bez anestezie. Dokumentární sérii Jobyho Lubmana si můžete pustit na webu ČT, premiéra závěrečné části je 18. dubna a následují ji stejně jako oba předchozí díly dvě reprízy.

O londýnském metru pochopitelně vzniklo již několik dokumentů, třeba The Tube či The Underground.