Zpěvačka Vlasta Průchová: nevšední hlas v docela všední, obyčejné době
Před deseti lety zemřela jazzová zpěvačka Vlasta Průchová. Její nakřáplý hlas si s žádným jiným nespletete. Vlasta Průchová, která je právem považována za průkopnici jazzového zpěvu u nás, měla především úžasný feeling.
Když začala sekavě frázovat svoji nejznámější písničku Docela všední obyčejný den, kterou pro ni složil její manžel Jan Hammer s textařem Jaromírem Hořcem, bylo to, jako kdyby do zatuchlé pražské kavárny z konce padesátých let vstoupila Ella Fitzgeraldová a objednala si dvojitou „whiskey on the rocks“.
Rodačka ze slovenského Ružomberoka zpívala už od roku 1946. Pod taktovkou svého muže, lékaře a všestranného jazzmana, slavila úspěchy v Lucerně i při neformálních jam sessions. Ta nejpamátnější muzikantská setkání se konala u Hammerových doma. Právě tam zamířili spoluhráči Louise Armstronga po Satchmově pražském vystoupení v roce 1965. Když jim dcera Vlasty Průchové předvedla, jak válí na bicí, překvapený Armstrongův bubeník Danny Barcelona jí věnoval činel. A když potom přijel do Prahy koncertovat orchestr Dukea Ellingtona, šuškalo se, že jediný důvod, proč také neskončil u Hammerových v obýváku, je ten, že by se jim do bytu celý big band nevešel.
Jaký div, že se ze syna Vlasty Průchové Jana Hammera mladšího stal skladatel a klávesista světového formátu? Nejdříve se uchytil v New Yorku v nově vzniklé skupině Johna McLaughlina Mahavishnu Orchestra a o mnoho let později složil hudbu ke kultovnímu americkému seriálu Miami Vice. Jeho matka zatím dál prošlapávala cestičku československému jazzu: zpívala v Redutě, Olympiku, na festivalech v Evropě i za mořem. V repertoáru měla písničky Suchého a Šlitra, bratří Gershwinů i swingující duet s Karlem Gottem. Jak ale stojí v názvu jedné skladby Jana Hammera seniora – Na počátku bylo blues.