Ten chlápek z Anthropoidu umí být ještě lepší. V geniálním gangterském seriálu Peaky Blinders
Za tenhle seriál bych britskou veřejnoprávní stanici BBC vážně pozlatila. V říjnu roku 2013 pustila do éteru první ze tří stávajících šestidílných řad Peaky Blinders, popisujících jeden z britských městských gangů počátku 20. století. Do čela bigminghamské party drsňáků byl překvapivě obsazen Ir Cillian Murphy, známý rovněž jako představitel Jozefa Gabčíka z aktuálního Ellisova velkofilmu Anthropoid.
Je krátce po první světové válce a Tommy Shelby, ambiciózní kluk kolem třicítky, se rozhodne podmanit si dostihový byznys. Udělá pro to cokoli – ožení nic netušícího bráchu s holkou ze znepřáteleného klanu Romů Leeových, vytáhne s hrstkou věrných dobýt londýnské podsvětí, obětuje životy svých blízkých, jen aby ty přeživší vytáhl na pochybné výsluní. V patách Tommymu je irský vrchní inspektor Chester Campbell (hraje ho kamenný, kožený a skvělý Sam Neill), který má kromě tohohle podivného gangu mladíků s bekovkami plnými žiletek na starosti ještě odbojné teroristy z IRA, komunisty a další záporáky. Divák od samého začátku ví, komu fandit – jen těžko říct, koho z těch dvou si vybere krásná britská agentka Grace (Annabelle Wallis)… Jestli nějaké TV dílo na pokračování vybízí k takzvanému „binge-watching“, což je termín pro takové ty vaše seriálové maratóny, kdy přes noc spořádáte rovnou celou řadu a pak si druhý den musíte brát ibuprofen a volno v práci, tak jsou to Peaky Blinders.
Dnes čtyřicetiletý Cillian Murphy je pro roli gangstera pochopitelně úplně nevhodný – a teď nemyslím jen proto, že je ve svém reálném životě vyhlášený hodný kluk, vegetarián a ekolog už dvě dekády věrný své manželce a muzikus s nominací na Zlatý glóbus. Především jde o herce s tím nejjemnějším, nejněžnějším obličejem (Eddie Redmayne promine) a je hrozné vidět tu běloskvoucí pleť rozmašírovanou na kaši, když mu jednou přijdou Londýnští ukázat, zač je v Pardubicích perník. Obsazen takzvaně proti typu ostatně nebyl Murphy poprvé – v jedinečném Nolanově thrilleru Batman začíná (2015) si zahrál šíleného doktora Jonathana Cranea alias Strašáka, v témže roce zazářil jako šarmantní psychopatický únosce Jackson Rippner (podobnost jeho jména s Jackem Rozparovačem, což v angličtině zní Jack the Ripper, jistě není čistě náhodná) v dramatu Wese Cravena Noční let. A ačkoli v málokteré z hodinových epizod „Gangů Birminghamu“ pohne brvou, snad jen když ho vyděsí noční můry ze zákopů první světové, je to prostě báječný herec, uvěřitelný, precizní, kamera ho miluje. A co on na to?
Kromě skvělého herectví všech zúčastněných, nakažlivé atmosféry a precizní režie postupně vytřídaných čtyř obvyklých podezřelých, mistrů oboru „dobová žánrovka“ (Colm McCarthy režíroval pár dílů Ripper Street i Sherlocka, řadu slušných televizních seriálů natočili Tim Mielants, Otto Bathurst i Tom Harper), seriál stojí na minimalistických, ale promyšlených a úderných dialozích šéfa celého projektu Stevena Knighta. Ten mimo jiné napsal i na Oscara nominovaný, Davidem Cronenbergem režírovaný mafiánský thriller Východní přísliby.
Velmi zajímavý a nečekaný je v Peaky Blinders i výběr podmanivé muziky, nikoli dobové, ale ryze současné: kromě úvodního Caveova hitu Red Right Hand z alba Let Love In (z roku 1994) a songů Jacka Whitea, PJ Harvey, QOTSA nebo Johnnyho Cashe zazní ve třetí sérii, dokonale anachronicky, samotní Radiohead i hudba dvou velikých fandů seriálu, Lazarus od zesnulého Davida Bowieho a dosud nehraný song Leonarda Cohena.
Podobně jako Anthropoid, v němž Cillian Murphy hraje jednu ze dvou hlavních rolí, přibližují Peaky Blinders jaksi bezbariérově, široké veřejnosti, pozapomenuté historické události, které věru nebyly mockrát umělecky zpracovány. Po úspěchu třetí řady, odvysílané letos v květnu a červnu, se BBC rozhodla natočit v příštích dvou letech další dvě řady dle modelu Hry o trůny. Člověk vlastně nechápe, proč tenhle na skutečnosti založený, cenami ověnčený, diváky milovaný seriál dávno nekoupila Česká televize. Stejně jako excelentní americký seriál Narcos o životě a díle kolumbijského drogového krále Pabla Escobara. Nic proti veřejnoprávním serošům o Mattonim a všech dobrých rodácích, ale ještě že máme Netflix a ty internety.