Čekání na Luka Cage: Nejvíc vyhlížená filmová událost týdne nebude v kinech, ale na Netflixu
Hranicí zábavy v českých kinech je tento týden originalita. Překvapivost. Jestli chcete vidět něco, co jste ještě neviděli, máte smůlu. Hlavním proudem jsou totiž adaptace skutečných událostí anebo knih.
Vysokorozpočtový kus Deepwater Horizon: Moře v plamenech (156 milionů dolarů) dramatizuje skutečnou katastrofu ropné plošiny v Mexickém zálivu. Peter Berg má smysl pro režii thrillerové akce a s Markem Wahlbergem se už potkal na válečném napínáku Na život a na smrt (2013). Takže Berg a Wahlberg podruhé: inženýr se snaží přežít ohnivé peklo hořící těžební věže. Jak to asi dopadne? Taky další ambiciózní projekt, Anthropoid od Seana Ellise, vypráví příběh dle skutečných událostí – atentát na Heydricha se stal v Praze už v roce 1942.
Sirotčinec Tima Burtona
Pak je tu sice mistr zvaný Překvapení, totiž Tim Burton s fantasy Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, adaptace pět let starého románu Ransoma Riggse. Jde o pokus zlomit sérii komerčně poněkud vlažně přijatých filmů (Big Eyes, Frankenweenie, Temné stíny) a navázat na úspěch Alenky v říši divů (2010), eventuálně na umělecký sukces Sweeneyho Todda (2007).
Hlavním hrdinou Sirotčince je mladík, který se ve Walesu za II. světové války ocitá – jak název napovídá – v domě slečny Peregrinové, kde žijí děti s mimořádnými, až superhrdinskými vlastnostmi. Burton srší vizuálními nápady… svými typickými vizuálními nápady. Je na tom něco špatného? Není. Nic to ale nemění na tom, že kdo chce vidět něco původního, musí se poohlédnout jinam.
Přichází Luke Cage
Nejoriginálnější a taky nejočekávanější filmová věc týdne se ale tentokrát neodehrává v kině. Dnes má na Netflixu premiéru Luke Cage. Hrdinou třináctidílné série ze světa marvelovských superhrdinů je svalnatý mladík (Mike Colter) s tělem tvrdým jako skála. Ano, Luke je nezranitelný. Ale nijak se tím nechlubí. Přes den pomáhá v holičství, večer obsluhuje v baru, který patří místnímu mafiánovi. A vedle toho bojuje se zločinem všeho druhu.
Marvel ve svých televizních projektech (Daredevil, Jessica Jones) volí jinou strategii, než u svých miliardových spektáklů pro kina. Zatímco tam nabízí co nejuniverzálnější zápletky a nejtlustší efekty, které jeho hrdiny ukáží v co nejsuperhrdinštějším světle, v televizi mu jde o postavy. Superhrdinství je tu spíš prokletí, než kdo ví jaká radost. V seriálech také Marvel mnohem víc dbá na dobře vykreslení autentické atmosféry.
Luke Cage, který se v komiksovém světě objevil z kraje sedmdesátých let, se odehrává v současném newyorském Harlemu, zní tu fantastická muzika a dialogy jsou plné odkazů k reáliím afroamerické kultury. Režijně sérii v prvních dvou dílech rozjíždí Paul McGuigan (Sherlock), později se přidávají další těžké váhy, jako kameraman Guillermo Navarro anebo kanadský režisér sci-fi Vincenzo Natali.