Číňané šílí z akčního komunistického filmu: Wolf Warrior 2 měl za dva týdny tržby 14 miliard
Čínu ovládlo filmové šílenství, které nemá obdoby. Akční film Wolf Warrior 2, který šel do kin 27. července, vykázal ke dvanáctému srpnu tržby 627 milionů dolarů (v přepočtu kolem 14 miliard korun). A to pouze v říši středu, což je rekord celé čínské filmové historie. Co je na díle tak fascinujícího? Je to velmi profesionálně natočený akční film s mnoha honičkami, střílečkami, tankovou bitvou a je prodchnutý mimořádně silným nacionalismem. Vzkaz pro diváky je jasný – komunistická Čína je největší a nejsilnější na celém světě a je schopná kohokoli porazit.
Příběh filmu je banální. Hlavní hrdina jménem Leng Feng (hraje ho herec Wu Ťing, který je současně režisérem, scénáristou a také koproducentem tohoto trháku) je bývalý příslušník čínských speciálních sil, který působí v misích po celém světě. V tomto případě jede do nejmenované africké země, kde zachrání zde pracující Číňany před místními rebely a nejrůznějšími zločinci. Do toho připočítejme nebezpečí záhadné nemoci, romantickou lásku a především to, že Číňané „hrdinsky“ vítězí. Asijská podoba béčkového hollywoodského díla se vším všudy.
Wolf Warrior 2 se natáčel od června do listopadu loňského roku na několika místech Číny a všechny africké scény vznikly v Jihoafrické republice. Kromě jiného v Sowetu, známé černošské čtvrti Johannesburgu.
„Úspěch díla je také triumfem komunistického revolučního genomu ve filmu, je to triumf čínského snu o vybudování silného národa a triumf současného ducha doby,“ takto vzletně komentoval pro web China.org letní filmový trhák Čang Miao z produkční společnosti Beijing Culture Media Company, která se na něm také podílela. A jako všichni zúčastnění fantasticky vydělala. Wolf Warrior 2 měl totiž rozpočet kolem 30 milionů dolarů.
Pro místní propagandu je pak nesmírně důležitá závěrečná scéna, kde se objeví záběr na čínský pas a občanům miliardové země se připomene, že cizina není pro ně to nejlepší. Zazní tam: „Nezapomeňte, že za zády vám stojí silná rodná země.“
Něco podobného by lépe nevymyslela a do akčního trháku nedokázala tak umně zabalit ani snaživá čínská komunistická propaganda, která jinak ovládá život v nejlidnatější zemi světa. Podle některých lidí ale existuje velmi silné podezření, že celý film vznikl za spolupráce s totalitní moci, i když se vše tváří nezávisle.
Zajímavé pak je, že Wolf Warrior měl i první díl, který šel do kin v dubnu 2015. Byl sice také úspěšný a dosáhl v Číně na tržby 90 milionů dolarů, ale to je ve srovnání s „dvojkou“ slabý odvar. Naopak v zahraničí byl první díl mimořádně neúspěšný, prakticky nikdo na něj nechodil. Něco podobného se dá očekávat i v případě pokračování.