Komiksová zabijačka ze základky aneb Když gauneři dostanou nářez
Kick-Ass byl skvělý komiks a film o klukovi, který se rozhodl stát superhrdinou. Bez výcviku, ale srdíčkem. Shodou okolností narazil na dva opravdové superhrdiny (žádné nadpřirozeno, jen tvrdý výcvik) a náhodou přežil až do konce natírání podlah krví padouchů. Ovšem příběh pokračuje a do středu vyprávění se dostává stěží náctiletá Mindy, ničitelka zločineckých sítí.
Vybírat na komiksy mezi fanoušky je trendy. Pokud jde ovšem o třetí pokračování komiksu scenáristické superhvězdy Marka Millara Kick-Ass s podtitulem Zabijačka, nezbývá než zamyslet se nad stavem fanouškovské báze, protože zrovna tohle je komiks, který by měl generovat peníze. Vždyť výtvarníkem je tu opěvovaný John Romita Jr. a tentokrát se opravdu snaží, takže jeho kresba je i příjemná na pohled!
Kick-Ass na české obdobě Kickstarteru
A přitom aby mohl třetí díl v češtině vyjít, zavedené nakladatelství Crew vybíralo na Zabijačku na Startovači. A pak se ukázalo, že to přece jen nebude tak zlé - z požadovaných 120 tisíc vybrali 168, tudíž úspěch byl zajištěn a vítězství předem také. Tak snad to pomohlo aspoň jako reklama.
Millar je skvělý vypravěč, ale právě se trochu omylem ocitl tam, kam se autor Živých mrtvých Robert Kirkman vydával s nadšením už během startu své nekonečné zombie-série. Skvělý nápad, který vystačil na jeden opravdu hodně našlapaný příběh, musí nějak pokračovat. A zatímco u Kirkmanova díla lidí ubývá, v Kick-Assu přibývá zcela zbytečných rádobysuperhrdinů, ale úbytek zločinců se zrovna nekoná.
Sekat latinu a ne lidi
Zkrátka a dobře nastávají všední dny. Mindy přišla o taťku, takže bydlí s mámou a jejím přítelem policistou. A slíbila, že bude sekat latinu a ne lidi. Pochopitelně to nedodrží, avšak oproti minulým dílům patří k vrcholům komiksu nikoli porcování gaunerů, ale Mindina snaha zapadnout ve škole do holčičího kolektivu. Ukáže se totiž, že to je o dost složitější než rozbít drogový gang. Navíc holčičky umí být krutější než mafiánský kápo, zejména pokud se neumíte nalíčit a nesledujete správný bulvár.
Mindy si ale poradí a ještě stačí trénovat Nářeza (což je český převod jména Kick-Ass) na superhrdinu. Mezitím mafie chytá a vraždí maskované pubescenty a snaží se zjistit, kde se Mindy a Nářez ukrývají. Na Zabijačku jsou ale pochopitelně krátcí.
Slabý Nářez a skvělá Mindy
Komiksu tentokrát chybí nějaký důstojný protivník. Mindy je výkonnější než Punisher a v zásadě si po vyučování dokáže poradit naprosto s jakoukoli hrozbou. Jediný slabý článek je tu Nářez, ale když si při akci zlomí natřikrát ruku, dostane Mindy konečně prostor. Uspí rodiče a pustí se do úklidu podsvětí.
Je to zábavné. Je to chytlavé. Je to dobře přeložené (jen organická farma by měla být biofarma, ale jinak je Darek Šmíd skvělý jako vždy). A je vidět, že si Millar vybírá oddechový čas. Po prvních dvou dílech je potřeba trochu zvolnit tempo (i když počet mrtvol se asi zvýšil) a začít připravovat půdu pro nástup důstojného superpadoucha.
Právě tomu se věnuje druhá dějová linka, která sice neprobouzí děs a ježení chlupů na zápěstí, ale svou tragikomičností vzbuzuje čtenářovu lítost. Právě tu lítost, kterou v prvním díle bodoval sám Nářez. A i když je Mindy jednoznačně skvělá hlavní hrdinka, nezbývá než doufat, že příští díl bude zase trochu vyváženější.
Přesto jde o dobrý komiks, v němž Millar boduje už jen tím, že vypráví, jak to bylo dál. Protože dál už to většinou bývá poněkud všednější, rutinnější než na začátku dobrodružství. Ale dál to přece nějak být musí. Všichni chceme vědět, jaké to bude, až na Zabijačku přijde puberta.