V neděli se budou udělovat filmoví Oscaři. Do boje o zlatou sošku zasáhnou i Češi
V Los Angeles vrcholí přípravy na slavnostní udílení cen americké filmové akademie Oscar. Jasného favorita letošní 90. ročník nemá, podle amerických médií se nejspíše rozhodne mezi snímkem mexického režiséra Guillerma del Tora Tvář vody a dramatem z amerického Středozápadu Tři billboardy kousek za Ebbingem. Sci-fi Blade Runner 2049 je nominováno na Oscara v pěti kategoriích včetně Nejlepších vizuálních efektů. Na těch se podíleli i čeští trikaři ze studia UPP. Jejich práci i celkový pohled na přípravy, vizualizaci a samotné natáčení najdete ve videu v článku, podívejte se!
Moderátorem filmového svátku v Dolby Theatre bude stejně jako loni Jimmy Kimmel, který si ve své noční show Jimmy Kimmel Live! nebere servítky. O kontroverze tak zřejmě nebude ani po letošních Oscarech nouze. Čeští filmoví fanoušci budou moci slavnostní ceremonii sledovat od pondělních 2:00 SEČ živě na programu ČT2.
Tvorby vizuálních efektů filmu Blade Runner, které si vysloužily nominaci na jednu ze zlatých sošek, se účastnilo i pražské trikové studio UPP a udílení letošních Oscarů bude mít díky tomu i českou stopu. Konkrétně stopu sedmdesáti specialistů, kteří pod vedením ředitele a supervizora VFX Viktora Mullera pracovali na více než dvou stovkách trikových záběrů. V Praze byly dokonce vyrobeny miniatury města, na kterých se testovaly atmosféry, které potom pro film vyráběla Weta Workshop.
Práci a kouzla českých trikařů mohou vidět zblízka i diváci. Těsně před udílením prestižních filmových cen vyšel Blade Runner 2049 i na domácích nosičích. Ty kromě filmu samotného nabízejí i tři krátké filmy, které spojují první a druhý díl, a důkladný pohled do zákulisí na přípravy, vizualizace a samotné natáčení. V nich je možné pozorovat i konkrétní práce studia UPP, například tvorbu replikantů v kádích v hale Wallace Corporation nebo změnu obličejů z kaskadérů na herce při rvačce z úvodu filmu.
Bonusy odhalují i to, že tvůrci se oproti zvyklostem snažili minimalizovat využití zeleného plátna pro následné triky a snažili se mít vše skutečné a fyzické. „Nesnáším zelené pozadí,“ hřímá režisér v jednom z nich. „Už během příprav jsme se rozhodli, že zelené pozadí budeme používat co nejméně, tak málo, jak to jen půjde. Naopak jsme se rozhodli mít co nejvíc věcí skutečných. Opravdové prostředí, opravdové fyzické kulisy, auta, makety a podobně.“
„Skutečné prostředí hercům hrozně moc pomáhá. V opravdovém prostředí se chovají mnohem opravdověji. I vaše kroky zní najednou jinak,“ pochvaluje si Harrison Ford.