Monte Carlo: Douglas vzpomínal na Formana a vyprávěl, jak mu DeVito vyšetřoval prostatu. Češi nevyhráli
Tak to nedopadlo. Z pěti šancí, jež dostali Češi na festivalu v Monte Carlu v podobě nominací na cenu Zlatá nymfa, neproměnili nakonec ani jednu. Bez ceny odjíždějí Klára Melíšková a Václav Neužil nominovaní za seriál Dabing Street i jejich kolegyně z Dejvického divadla Martha Issová a režisér David Ondříček, kteří soutěžili s Duklou 61.
Právě druhá jmenovaná dvojice měla přitom obzvlášť těžkého soupeře: V kategorii zaměřené na dramatickou tvorbu totiž proti nim stála mimo jiné i vysoce hodnocená americká série Útěk z vězení v Dannemoře (HBO) s Patricií Arquettovou, jež nakonec i vyhrála. „S úžasem tu zjišťuji, kolik dobrých titulů se rodí v Evropě, dokonce mi často přijdou zajímavější než ty americké. Smekám proto před každým ze svých soupeřů. Co víc, do budoucna bych ráda s některým z evropských tvůrců spolupracovala,“ vzkázala poraženým vítězka, jež na přehlídce prezentovala i Odhalení, další úspěšný projekt ze stáje HBO.
„Patricii jsem vždycky nesmírně obdivovala a s takovou se na ni za tu cenu ani nemůžu nijak zlobit,“ usmívá se Martha Issová. „Už jen fakt, že jsem se ocitla v její společnosti, beru jako obrovskou čest a výhru,“ dodává s tím, že ve svém očekávání zůstávala celou dobu nohama na zemi. S kolegy z Dejvického divadla, jejichž Dabing Street si zamiloval šéf hlavní poroty, navíc shodně tvrdí, že si užívali samotnou příležitost v Monaku být. „Měli jsme se perfektně ve společnosti nejlepší kámošů, takže to celé bereme jako ,win win‘ zážitek. Nemluvě o tom, že slyšet své jméno a vidět ukázky naší práce za tak prestižních okolností, bylo docela povzbudivé,“ uzavírá herečka.
Vstup do první televizní ligy
Bez ceny, ale s dobrou náladou se s Monte Carlem loučili i Václav Neužil a Klára Melíšková (režisér Petr Zelenka zatím natáčel v Praze film Modelář). Ve své kategorii prohráli s izraelským On The Spectrum, reakce, jež k nim přicházely v průběhu přehlídky, však na zahnání smutku bohatě stačily. „Měli jsme tři nominace za něco, co bylo původně míněno spíš jako interní vtípek našeho divadla. Ani ve snu by nás nenapadlo, že by mu mohl rozumět někdo za hranicemi. Ostatně i někteří Češi měli s jeho humorem problém,“ říká na konto seriálu Dabing street, o němž předseda hlavní poroty, britský herec Ricky Whittle prohlásil, že „je brilantní a smál jsem se u něj tak, že přátelé nechápali, co se mi stalo“.
Stejný pocit měli i producenti České televize, jež oba projekty zaštítila, Kateřina Ondřejková a Michal Reitler. „Až na místě mi naplno došlo, že jsme ve finále světové ligy, a zjistila jsem, že mám chuť ji hrát dál,“ shrnula svou monackou zkušenost Ondřejková.
Odchod Miloše Formana pořád hodně bolí
Na závěrečný ceremoniál, kterého se účastnil i monacký kníže Albert s manželkou, dorazilo velké množství hollywoodských celebrit, největších ovací se ovšem dostalo Michaelu Douglasovi. Když z rukou knížete přebíral Zlatou Nymfu za celoživotní přínos, zavzpomínal i na své málo známé televizní začátky: „Před padesáti lety jsem jako ,mlíčňák‘ nastoupil do seriálu The Streets of San Francisco. Točili jsme 26 hodinových epizod šest dní v týdnu, což mě naučilo disciplíně a také efektivní práci s textem. Tehdy ovšem televize herce příliš nezajímala, všichni jsme se toužili stát hlavně filmovými hvězdami,“ připomněl éru, kdy film připadal mnoha lidem zajímavější, protože „za lístek v kině se muselo platit, zatímco televize běžela pořád a zadarmo“.
Sám s televizní kariérou praštil, když za ním přišel Miloš Forman se scénářem Přeletu nad kukaččím hnízdem, oklikou se k ní však za mnoho let vrátil. „V roce 2012 jsem měl točit úžasný film Liberace! se Stevenem Soderberghem, ale žádné studio ho nechtělo financovat. Projekt se odkládal, mně v té době zrovna našli rakovinu a vypadalo to, že se jeho realizace nedočkám.“ Situaci zachránila právě televize, konkrétně HBO, která jako jedna z prvních začala stírat rozdíly mezi televizním a filmovým obsahem. „Dnes se to nejzajímavější děje především v televizi, a tak s ní najednou chtějí všichni spolupracovat. Ostatně i já jsem do Monaka přivezl televizní seriál,“ říká Douglas na adresu The Kominsky Method scenáristy Chucka Lorreho (Teorie velkého třesku), v níž se mimo jiné setkal i se svým starým přítelem Dannym DeVitem. „On hraje urologa, já pacienta, kterému vyšetřuje prostatu. Zbytek si domyslete sami,“ smál se na tiskové konferenci v předvečer udílení cen.
Michael Douglas také pohnutě zavzpomínal na svého dalšího velkého přítele, nedávno zesnulého Miloše Formana. „Jeho odchod pořád hodně bolí. Připomíná mi, jak moc jsme všichni zestárli,“ řekl a vzápětí se odmlčel, aby zvládl dojetí, které v něm vzpomínka vyvolala. „Miloš patřil k lidem, z jejichž zkušeností a rad čerpám celý život. Nikdy nezapomenu, jak přinesl scénář Přeletu, nalistoval stránku jedna a pak jsme o každé další dopodrobna mluvili. Nikdy předtím jsem to nezažil, ale od té doby to tak dělám s každým scénářem, který za to stojí.“
Na videorozhovor, ve kterém Václav Neužil a Klára Melíšková mluví na festivalu v Monte Carlu o úspěchu seriálu Dabing Street, se můžete podívat zde: