Video placeholder

Vánoční kýč se zrzkou a dráčkem. Reklamní stálice John Lewis letos po letech servíruje pěknou nudu

Martin Bartkovský

Bývá každoročním zvykem, že vánoční reklama od obchodního řetězce John Lewis je nekorunovaným králem mezi ostatními spoty s podobnou tematikou. Letos je však jejich video zklamáním. I když je to opět parádně natočené a dobře se na to kouká, pointa je mnohem slabší, než tomu bylo v letech minulých. Příběh malé dívky a jejího animovaného dráčka sice do poloviny baví, pak ale vyšumí do prázdna.

Tradice vánočních reklam obchodu John Lewis sahá do roku 2007, kdy se v televizi poprvé představil jejich spot nazvaný Shadows, v němž lidé pomocí stínů nakoupených dárků vytvořili vánoční výjevy. Jejich animovaný příběh z roku 2013 se stal virálem, když ukázal, že zvířátka si umí poradit i s medvědím zimním spánkem. Loni nás rozbrečeli geniálně natočeným příběhem Eltona Johna, který byl podle mnohých lepší než celovečerní film Rocketman. Teď to ale trochu skřípe.

Podívejte se na loňský spot s Eltonem Johnem:

Video placeholder
Vánoční reklama obchodu John Lewis pro rok 2018 • John Lewis

V letošním spotu sledujeme zrzavou dívenku a jejího malého zeleného dráčka, jak se snaží vyrovnat s jeho vánočním hendikepem – pliváním ohně. Ten totiž roztaví a spálí vše, čeho se dotkne. To vyvolává nelibost u ostatních obyvatel a drak je ze společnosti stále více vytěsňován. Nakonec přichází pointa v tom, že se pohádkové zvíře naučí využívat tuto nevýhodu ve svůj prospěch. Není to ale žádná pecka a slzy se tu jako v případě předchozích reklam rozhodně z očí nehrnou.

Spot má na svědomí agentura Adam & Eve/DDB, která vyrábí reklamy pro Johna Lewise už 10 let. Drobné pochybení se dá tedy tolerovat. Obchodní řetězec se navíc letos poprvé ocitl ve ztrátě, což deník Guardian přičítá i blížícímu se Brexitu. Dráčka Edgara, jak se animovaná potvora jmenuje, si ale můžete v obchodě koupit, a podpořit tak nejen britského giganta, ale i charitativní projekty, které firma z prodeje plyšáků financuje.