Nejlepším filmem jsou Bratři, překvapila minisérie Volha. Předávání Českých lvů jsme glosovali online
V pražském Rudolfinu dnes večer probíhá slavnostní udílení výročních cen České filmové a televizní akademie (ČFTA) Český lev. Nejvíce nominací na ocenění za loňský rok, 15, získal film Bratři. Snímek režiséra Tomáše Mašína líčí historii odbojové skupiny bratří Mašínů a jejich útěku do Západního Berlína. S počtem 12 nominací následuje detektivní dobový film režiséra Matěje Chlupáčka Úsvit, který se věnuje tématu nejednoznačného pohlaví. Po osmi nominacích mají sci-fi režiséra Roberta Hloze Bod obnovy a černá komedie Přišla v noci, společné režijní dílo Tomáše Pavlíčka a Jana Vejnara. Předávání cen živě glosují Martin Bartkovský, Jan Studnička a Vojtěch Rynda.
Přehled vítězů 31. ročníku filmových cen Český lev:
Nejlepší celovečerní hraný film:
Bratři - producent Petr Bílek
Nejlepší dokumentární film:
Všechno dobře dopadne - režie Miroslav Janek, producent Jan Macola
Nejlepší režie:
Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar - Přišla v noci
Nejlepší herečka v hlavní roli:
Simona Peková - Přišla v noci
Nejlepší herec v hlavní roli:
Kryštof Hádek - Volha
Nejlepší herečka ve vedlejší roli:
Milena Steinmasslová - Němá tajemství
Nejlepší herec ve vedlejší roli:
Tomáš Jeřábek - Volha
Nejlepší scénář:
Němá tajemství - Alice Nellis
Nejlepší kamera:
Bod obnovy - Filip Marek
Nejlepší střih:
Bod obnovy - Jarosław Kamiński
Nejlepší zvuk:
Bod obnovy - Lukáš Ujčík, Samuel Jurkovič, Jan Šulcek
Nejlepší hudba:
Tancuj Matyldo - Michal Pavlíček
Nejlepší scénografie:
Bod obnovy - Ondřej Lipenský
Nejlepší kostýmy:
Volha - Vladimíra Pachl Fomínová
Nejlepší masky:
Volha - Martin Valeš, Jana Bílková, Martin Větrovec
Nejlepší televizní film nebo minisérie:
Matematika zločinu - hlavní tvůrce Peter Bebjak, hlavní producenti Iva Kašpárková Jestřábová, Rastislav Šesták
Nejlepší televizní seriál:
Volha - hlavní tvůrce Jan Pachl, hlavní producent Josef Viewegh
Nejlepší animovaný film:
Tonda, Slávka a kouzelné světlo - režie, výtvarník Filip Pošivač, producenti Jakub Viktorín, Pavla Janoušková Kubečková
Nejlepší krátký film:
Atestace - režie Jan Hecht, producent Marek Dusil
Mimořádný přínos české kinematografii:
Vladimír Smutný - kameraman
Mimořádný počin v oblasti audiovize:
Hranice - režie Agnieszka Hollandová, producentka Šárka Cimbalová
Cena Magnesia za nejlepší studentský film (nestatutární cena):
Electra - režie Darja Kaščejevová (Daria Kashcheeva)
Přenos končí, osazenstvo sálu v Rudolfinu vystřelilo ze sedadel. Čeká nás raut. Děkuji za pozornost. Za sebe se loučím a jdu si dát jednohubku.
Večer pomalu končí a náš šéfredaktor si na místě konečně může jít dát drink bez obavy, že bude courat během živého přenosu.
Z dnešního večera si odnáším, že Josef Mašín je mladší než Jiřina Bohdalová.
Bratři se málem zařadili mezi největší "provary" Českých lvů - nula z 15 nominací proměnil skvělý film Fair Play, nula z 13 retro Toman. Úsvit teď má nula z 12 nominací. Bratři tedy 1 lev z 15, ale zato ten hlavní.
Jiřina Bohdalová říká „Bratři” ale já v tom slyším „Křemílku”. Pardon, ten hlas mě vychoval. Tak Bratři jsou nejlepší film. Proč ne. Taky měli štěstí, že tam nebyla Volha a že Přišla v noci už je asi sytá…
ČFTA by byla sama proti sobě, kdyby Bratrům Lva za nejlepší film nedala - vybrala ho na Oscary.
Hraným filmem roku 2023 podle České filmové a televizní akademie jsou Bratři. Znáte to o vlkovi a koze?
Bejt Jiřinou, tak Markovi na pódiu jednu vlepím.
Nejlepší film vyhlásí Rákosníček. Ale vypadá skvěle!
Herectví Marka Ebena právě dostalo masivní ránu od Onřeje Vetchého. Následující protiútok vyšel naprázdno.
Lva za nejlepší dokument získala - Volha! Teda vlastně ne, Všechno dobře dopadne. Další velké překvapení, komorní film Miroslava Janka rozhodně nepatřil mezi favority.
Na pódiu chybí Simona Peková, což je obrovská škoda. Ale právě ji fotí naše fotografka Thao. Mrzí mně, že u toho focení nejsem.
Přišla v noci má i tři Ceny české filmové kritiky, kde Bratři neměli ani jednu nominaci...
Že si kreativní duo Pavlíček/Vejnar odnese Nejlepší režii je slovy senátora Palpatina zajisté překvapení, ale vítané.
Velká filmová loupež pokračuje! Přišla v noci má nejlepší režii. Wow wow wow. Film s rozpočtem, jako je jedna scéna v Úsvitu a Bratrech. Neuvěřitelné. Dnešní Český lev se může jmenovat „Volha přišla v noci”.
Poslední tři kategorie. Českého lva za nejlepší režii získávají Tomáš Pavlíček a Jan Vejnar za Přišla v noci. To už ten Úsvit tahle ke konci v sestřihu ani představovat nemuseli.
V kategorii za nejlepší režii není nominována Volha a v sále si všichni oddychli.
Volha je naprosto rozjetá. Tohle je nejpřekvapivější ročník Českého lva za hodně dlouhou dobu.
No. Radost nemám. Volhu mi tenhle večer zkazil. Je to fajn seriál, ale zasypat ho lvy je prostě špatně. Osobně jsem velmi fandil mému kamarádovi z Děčína Honzovi Nedbalovi. Ale to nevadí kámo, ty ceny zválcuješ příště!
Devastující prostřih na Karla Rodena, který si toho Lva za Tancuj Matyldo fakt zasloužil.
Nejlepší herec v hlavní roli je Kryštof Hádek za Volhu. Převálcoval Karla Rodena.
Simona Peková právě šlukuje kouř z pultíku. Pojďme to dneska ukončit, zbytek kategorií vyhlásíme online. Nechte tu ženu do rána na jevišti, prosím!
Simona Peková stále hovoří a Daria Kashcheeva nejspíš v zákulisí skřípe zuby.
Pro Simonu Pekovou je svět pódiem, jede monumentální sólo jako ve Varech nebo na Cenách kritiky. A po kouři ani památky...?
Simona Peková mluví, uklání se. Lidé se smějí. Pultík i režisér Čech zatím v klidu.
Paráda! Minořádně nabitou kategorii přejela svou energií Simona Peková. Absolutní herecký úkaz! Snad si dá dnes na oslavu „pávika marihuany” jako po cenách kritiky. Ať ji chutná a ať točí co nejvíc. Bohyně. Proud jejího vědomí pokračuje i u pultíku. Žena epická, co si zakouří i se stolkem. KRÁLOVNA.
Ztratil bych víru v lidstvo, kdyby Simona Peková nezískala cenu za nejlepší herečku v hlavní roli. Přišla v noci je dost pravděpodobně nejlepší film loňského roku a z devadesáti procent leží na ní.
Nejlepší herečkou v hlavní roli je Simona Peková za démonickou Valerii v Přišla v noci, stejně jako na Cenách kritiky.
Kategorie nejlepší herečka v hlavní roli je asi nejostřeji sledovaná, loňský rok byl v českém filmu rokem velkých ženských rolí...
Prestižní kategorie jako je Nejlepší scénář bohužel nikdy nevyhraje žánrová věc, pokud s nimi soutěží drama o rodinné tragédii. Jediné, co mají Češi ještě raději než tragická dramata, jsou hořkosladké komedie.
Českého lva za nejlepší scénář má Alice Nellis za Němá tajemství. Tohle asi nikdo nečekal.
Představuje se film Tancuj Matyldo, další outsider. Ale favorité, Bratři a Úsvit, zatím nemají ani jednoho lva...
Bod obnovy krásně „vyžírá” technické kategorie a je to tak správně. Kamera i střih. Snad to českou kinematografii zahleděnou do retra probere. Točte, prosím, současnost a hlavně budoucnost! Vyplatí se to…
Bod obnovy byl film, kterému dlouho nikdo nevěřil a který producent Jan Kallista a režisér Robert Hloz vydupávali ze země devět let.
Nejlepší kamera: Filip Marek za Bod obnovy! Opravdu zajímavý vývoj událostí.
Českého lva za nejepší střih má Jarosław Kamiński za Bod obnovy, jen houšť!
Cenu za nejlepší střih předává herečka Natália Germáni z filmu Její tělo, který byl na Lvech trestuhodně opomenutý Zrovna ona by si aspoň nominaci za ztvárnění Andrey Absolonové určitě zasloužila.
Sen televizních tvůrců se od dnešního večera velice podobá snu německého Wehrmachtu. Alespoň se přiblížit Volze.
Wow. Marek Eben se právě kluka s asijskými rysy narozeného v Mostě zeptal, jakou řečí s ním má hovořit. Jinak nechápu jak mohla Volha porazit Dobré ráno, Brno!
Nejlepší seriál je Volha.
Znovu opakuji, že Vladimír Smutný je absolutní bůh, ale kvůli Svěrákovi s Marhoulem v sombrérech vážně nemusel režisér přenosu Michal Čech křičet na Dariu Kashcheevu. I když to bylo dlouhé, mohlo se to udělat s grácií.
Vladimmír Smutný je nejen legenda, ale i hračička, a je poznat, že ho práce opravdu baví. Pamatuju, jak mi ve Varech nadšeně líčil, jak vymýšlel kamerové řešení s petrolejkami v Zániku samoty Berhof.
Za cenu pro kameramana Vladimíra Smutného jsem moc rád. Jednou jsem s ním byl v hospodě. Já jenom lil pivo a on poeticky vykládal o světle. A já se zmohl jen na „pane Smutný, to bylo tak krásný”. Absolutní génius.
Mám radost, že ať už se Český lev tváří sebeseriózněji, občas mu prostě ta atmosféra zábavného večeru na dětském táboře ujede.
Představení kameramana Vladimíra Smutného, laureáta Lva za celoživotní přínos kinematografii, rozhodně smutné nebylo: Jan Svěrák a Václav Marhoul mu zapěli kukurukuků.
Jan Svěrák a Václav Marhoul jsou na pódiu v sombrérech, aby mohli pořádně smeknout. Mám pocit, že za chvíli Možná přijde i kouzelník.
Marek Eben ebenuje. Na potřebný monolog o lepších podmínkách pro ženy v práci navazuje humoriádou na téma mrtvý tchán a zlá tchyně.
Eben: „Nebyl by čas přehodnotit náš pohled na tchyně?" Představuje se film Přišla v noci.
Pán, který z režie hlásil, že projev o rovnováze mezi mateřstvím a prací je moc dlouhý, musel při pohledu na francouzské hole dalšího řečníka spáchat sebevraždu.
Cenu za hudbu získává Michal Pavlíček za film Tancuj Matyldo, snad to nebude pro tenhle snímek, tohohle filmového outsidera cena poslední. I když Karel Roden to jistí.
"Je to moc dlouhý, přestaňte!" bude meme následujícího týdne.
Daria Kashcheeva mluví o důležitém tématu, ale okřikuje ji režisér přenosu Michal Čech. Je moc dlouhá, v sále to hučí. Nakonec projev končí a sál bouří.
Daria Kashcheeva mluví o genderové nevyváženosti v kreativních profesích a že sama ráda zaměstnává těhotné ženy. Tento pregnantní monolog produkce vykuřuje.
Autorka Electry Daria Kashcheeva podporuje snahu děkanky FAMU Andrey Slovákové zlepšit pracovní podmínky pro filmařky-matky.
Je pravda, že Electra je náš asi nejlepší filmový export loňska, naprostý audiovizuální overkill, premiéra v Cannes, uvedení na dalších prestižních akcích...
Nestatutární cenu Magnesia za nejlepší studentský film předává Linda Bartošová, bojovnice za zviditelňování neviditelných příběhů. Váš hlas má obrovskou sílu! A cenu získává Electra.
Je stejně zajímavé, že filmová obec má z 99 % jednotný politický postoj. ... Jiří Strach musí v tom publiku trpět.
„Slováci nejsou arogantní, nechtějí šíit nenávist, neadorují zločineckou velmoc. To jsou bohužel lidé, kteří nám teď vládnou. Ale nic netrvá věčně." Peter Bebjak, režisér Matematiky zločinu. A ještě: „Moudří lidé se učí z chyb jiných. Tak vám držím palce při volbách."
Peter Bebjak omlouvá všechny Slováky. Je dobře že to zazní. Celá země nemůže za Roberta Fica a je dobré to připomínat.
Matematika zločinu porazila Docenta. Druhé jmenované dílko natočil Jiří Strach. Tak snad si zase nezačne stěžovat na cenzuru a totalitu. Honza Nedbal s Bartoškou byli prostě lepší než Tereza Ramba s Trojanem. To je život.
Někdo chce normální život, někdo chce manželství pro všechny, říká herec Viktor Zavadil. Sál tleská, Marek Eben děkuje.
Českého lva za nejlepší televizní film nebo minisérii získává Matematika zločinu - krimi podle případu, který kdysi odstartoval Reflex.
Zatím jsme nebyli moc političtí, až teď - herec Viktor Zavadil z pódia zmiňuje manželství pro všechny.
Dedikované RIP okénko je upřímně dojemné. Jsem zvědav, kdy se Marek odváží znovu začít sázet ebenismy.
Perkuse a živý zpěv. Wow. Husí kůže byla.
Tribute za zesnulé je na místě velmi působivý. Došla mi slova…
Marek Eben vede paralelu filmová klapka - klapnutí víka rakve. A jedeme vzpomínku na odešlé.
Agnieszku Holland si organizátoři večera vykuřovat nedovolí. A je to dobře. Za Hranici si v polsku vytrpěla dost.
Dnes předávají ceny lidé, kterým je 31 let. S výjimkou ceny ČT, kterou předává Ivo Mathé. Tomu je 31 krát dva. Plus 10. Cena pro Agnieszku Holland zasloužená, film Hranice je vynikající, doporučuji. Bývalá polská vláda ho nenávidí. A sympatie by nezískal ani u té současné.
Agnieszka Holland z pódia promluvá vždycky krásně státoprávně, tady i na Cenách evropské filmové akademie, které je prezidentkou.
Ivo Mathé předává Českého lva za mimořádný počin v oblasti audiovize koprodukčnímu filmu Hranice, kvůli kterému si režisérka Agnieszka Holland musela v Polsku zřídit ochranku. Téma? Imigrace.
Ani kouř s upovídanými tvůrci nic neudělá.
Dlouhá řeč a už se vykuřuje. Kdyby tohle zavedli v Parlamentu, byli by Okamura s Babišem uzení jak maďarská klobása.
Slabost může být i síla, to je poselství Tondy, Slávky a kouzelného světla, říká producent Jakub Viktorín.
Tonda, slávka a kouzelné světlo bez debat. I Mirka Spáčilová vedle mě si souhlasně podtrhla. Nějaký chlapík o pár míst dál se mocně napil z 1,5 litrové lahve Magnesie. Tak alespoň má značku vody, která celý večer sponzoruje. Příště si sem vezmu chlebíček z Libeřských lahůdek.
Nejlepší aninovaný film je Tonda, Slávka a kouzelné světlo! Nic proti Electře a snímku Deniska umřela, ale tenhle celovečerák je jako sprcha živou vodou.
Kontrast futuristické Prahy a pořád stejně šedého zaplivaného venkova, nově pokrytého solárními panely, byl jednou z největší předností Bodu obnovy. Naprosto zasloužená výhra.
I ti největší odpůrci Bodu obnovy musejí uznat, že po vizuání stránce je ten film naprosto vynikající a snese srovnání s tím nejlepším ze světové produkce. Ano, je to hodně Blade Runner, ale v našich kulisách.
Bod obnovy má scénografii. Tady to bylo bez debat. Nejlepší české scifi od Ikárie XB 1 a Zabil jsem Einsteina, pánové…
Ty kategorie ale odsejpají! Nejlepší scénografie: Ondřej Lipenský za Bod obnovy, to by bylo ale FAKT něco, kdyby nevyhrál.
V kostýmech opět porazil seriál film. Cenu předávala Eva Burešová. Škoda, že nedorazila v brnění Přemka Forejta ze společného klipu.
V kategorii kostýmů opět boduje Volha, Vladimíra Pachl Fomínová. To bylo krátké.
Cena, která má smysl. Krátký film vyhrál projekt, který zachytil lidskou tragédii. A může i pomoct, více na www.proadamka.cz.
Trochu mě mrzí, že během srdceryvného projevu o tragickém osudu dítěte nezačal Marek Eben tvůrce na pódiu vykuřovat.
Zvážnění: režisér Atestace Jan Hecht připomíná stránky www.proadamka.cz.
Nejlepším krátkým filmem je překvapivě Atestace a ne Osmý den, který běžel v Cannes.
Představuje se film Bratři, favorit letošních Českých lvů. Josef Mašín mladší, podle jehož osudů byl natočený, měl včera 92. narozeniny, vítězství filmu by pro něj byl asi pěkný dárek.
Během medailonků, které v televizi sledujete, to v sále v Rudolfínu hučí. Lidé se ru různě přemisťují a přesedají, protože zatímco nominovaní sedí vepředu, předávající uprostřed a musí zvednout část řady když jdou dolů. Logisticky to zatím šlape, lidé tleskají spontánně bez vyzvání.
Marek Eben by neměl tolik vysvětlovat: princip úvodního černobílého sestřihu, to, že Bratři nikomu necpou názor...
Ve ci-fi je vždycky zvuk (a další technické kategorie) mimořádně důležitý. Je super, že je žánrovka Bod obnovy nominována na tolika úrovních.
Eben je zpátky. Dal si prostě pauzičku, protože nesedí vedle hlavní kamery, jako já…
Bod obnovy má prvního lva. Doufám, že uloví ještě něco. I když to scénáristicky není nic moc, tak kamerou, zvukem a vizuálnem to uteklo české kinematografii o světelný rok kupředu. Víc hakových počinů!
Českého lva za nejlepší zvuk si odnáší Lukáš Ujčík, Samuel Jurkovič, Jan Šulcek za Bod obnovy, kde zvuky podstatně přispěly k noirové atmosféře.
Tomáš Jeřábek dostal svého Lva naprosto zaslouženě. Je vždycky super, když umělec, který je primárně komikem, dostane seriózní cenu, aby ukázal světu, že dělat srandu není jen tak.
Ano, Marek Eben dočasně zmizel, asi přišel pokyn z režie, že je potřeba zrychlit.
Co se stalo s Markem Ebenem? Moderátor po první kategorii odešel a tady to jede jak na běžícím páse a moderace se ujal předtočený hlas herce Jiřího Dvořáka z reproduktoru…
Zase Volha! V kategorii masek vyhráli Martin Valeš, Jana Bílková a Martin Větrovec. Retro táhne a dává příležitosti se vyřádit, Kryštof Hádek stárl opravdu věrohodně.
Tuhle cenu příliš nechápu. Tomáš Jeřábek je skvělý herec a lva si zaslouží. Ale nechápu, jak může alademie poměřovat výkon v 10 hodinovém seriálu s 90 a 120 minutovými filmy, kde mají vedlejší herci mnohem méně prostoru. Tohle rozhodně není fér.
Nejlepším hercem ve vedlejší roli je za rok 2023 je Tomáš Jeřábek za seriál Volha. Máme ho rádi a Volha je skvělá - a můj favorit Antonio Šoposki zaskóruje jindy.
Dabingová legenda Milena Steinmasśová má první cenu a nádherné šaty. Potlesk v sále byl bouřlivý.
- 1
- 2