Je třeba testovat i očkované, stát se neumí učit, škody rostou brutálně, říká "muž, který přišel" Pavel Řehák
„Začíná brutálně narůstat škoda, která se děje na společnosti. Odkloňování se lidí od sebe – teď ještě podpořené snahami ‚motivovat‘ lidi, aby se doočkovali, má ještě větší polarizační tendenci. Myslím si, že nás čeká hodně práce, abychom se z toho dostali,“ říká Pavel Řehák, který by hledal konstruktivnější řešení, než rozdělování společnosti na viníky a oběti po vzoru rakouského modelu. Podle zakladatele a předsedy představena Direct pojišťovny, jenž do nerovného boje s pandemií vstoupil jako muž, který přišel loni v březnu s matematickým modelem a pak ještě jednou v nějakém čase, jsme se do situace, kdy je znovu skloňován lockdown, nemuseli vůbec dostat. Pozastavuje se i nad tím, proč se netestují a netrasují očkovaní, když i oni mohou být potenciálním zdrojem infekce, a jak je možné, že státní správa po roce a půl opakuje stále stejné chyby.
Kdyby měl Pavel Řehák, zakladatel a předseda představena Direct pojišťovny, na základě svých zkušeností vyhodnotit na škále jedna až deset, jak moc jsme využili příležitost ke změně a učení, rozhodoval by se mezi jedničkou a dvojkou. Moc jsme se toho podle něj nenaučili, což ho vede k zamyšlení nad tím, jak dokážeme čelit dalším výzvám, které zákonitě přijdou. Ať už půjde o ekonomické, geopolitické a bezpečnostní turbulence nebo gigantickou investici v Národním plánu obnovy. Za bezpodmínečně nutné v tomto ohledu považuje modernizaci státní správy, kterou podmiňuje třemi klíčovými pilíři.
„Jeden z nich je digitální transformace procesů ve státní správě, což neznamená, že zdigitalizuju archiv, ale podívám se na ty procesy, udělám je jednodušší, odbourám zbytečné věci a to, co mi zůstane jako nový proces, to dělám digitálně, aby se to dalo ovládat na dálku. Druhý, možná ještě důležitější pilíř je vybudování organizace, která je schopná přitáhnout šikovné lidi, talenty, rozvíjet je, dělat z nich špičkové profesionály, kteří umějí projektové řízení, mezirezortní spolupráci, komunikovat a zajišťovat změny. A třetí pilíř je rozhodování se na základě dat, skutečností a faktů a definování nových zákonů na základě aktuálních poznatků, což se může týkat třeba covidu, ale nejen jeho. Vyhodnocování dopadu jednotlivých projektů a iniciativ, které se budou implementovat, abychom věděli, jestli to zafungovalo a pokud to nezafungovalo, jak se z toho poučit,“ vysvětluje Řehák s dovětkem, že není tak těžké definovat, co se má stát, ale zajistit, aby se to stalo.
O tom, co je pro takový přerod zásadní, jak dlouho by mohl trvat a co by v praxi znamenal pro každého z nás nebo proč se musí změnit služební zákon, promluvil v Prostoru X.