Scheinherr: Doprava není ideologie, kola nejsou levicová a auta pravicová. V Praze se konečně začíná stavět
„Jsem zodpovědný správce,“ tvrdí o sobě pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Při rekonstrukcích, uzavírkách a rozšiřování cyklopruhů se neřídí termínem voleb, ani kritikou odpůrců, ale tím, co je v daném místě a čase potřeba. Odmítá, že by protěžoval některou z forem dopravy. Ideologická je podle něj Strana zelených, která se staví proti Městskému okruh a pochybuje o dokončení toho Pražského, nebo ODS, která prosazuje automobilovou dopravu. On, sám člen politického uskupení Praha sobě, se snaží dělat racionální kompromisy a napravovat chyby svých předchůdců, kteří neplánovali a odkládali. Kvůli tomu dnes konstrukce Barrandovského mostu visí na zkorodovaných lanech, resp. na zbylých 10 % jejich průměru.
„Vylepšili jsme stovky přechodů pro chodce a tramvajových zastávek, dokonce se prodloužily některé tramvajové trati, vznikla nová tramvajová linka a vylepšily se řádově i jednotky vytížených automobilových křižovatek, kde se přidal jízdný pruh, nebo odbočovací pruh, čímž došlo ke zkapacitnění na vytížených tazích,“ vyjmenovává pražský radní Adam Scheinherr, čím se mu za posledního 3,5 roku v pozici náměstka primátora pro oblast dopravy podařilo přispět ke zlepšení dopravy v metropoli. Upozorňuje přitom, že jde pouze o výčet realizací, tzn. toho, co se podařilo připravit, povolit a realizovat. Na dalších, jako jsou výstavba první trolejbusové trati po 70 letech, tři nové tramvajové trati nebo metro D, se aktuálně začíná pracovat. Své funkční období proto hodnotí jako úspěšné. Rekonstrukce, ke kterým během něj přistoupil a kvůli kterým se stal terčem kritiky, lépe koordinovat nešly. Tím, co podcenil, byla podle něj komunikace a vysvětlování občanům, proč k omezením v dopravě dochází.
Šancí na reparát bude mít hned několik. Praze 3 přestávají sloužit kanalizace a vodovody z počátku 20. století, nejvytíženější křižovatka na světě na Karlově náměstí, kterou ve špičce projíždí až 169 tramvají, bude potřebovat odlehčit, což by měla vyřešit nová trať v horní části Václavského náměstí, a samostatnou a obávanou kapitolu tvoří oprava Barrandovského mostu. „Komplikace určitě nastanou, je to nejvytíženější most a komunikace v České republice a žádná taková komunikace nemá náhradu,“ připouští Scheinherr.
Výjimečný bude pro pražskou dopravu letošní rok i v počtu vybudovaných cyklostezek, vznikne jich rekordní množství. Ty stávající budou navíc rekonstruovány a „všude, kde jsou cyklisti, by měly být cyklopruhy, pokud se tam vejdou,“ dodává s tím, že s 5 až 6% podílem cyklistů zapojených do silničního provozu má Praha potenciál podobat se Curychu.
Která opatření by měla zamezit kolapsu dopravy po květnové uzavírce Barrandovského mostu? Jak to bude s Libeňským mostem, jehož stav je také havarijní? Stane se z nábřeží pěší zóna, kam budou mít auta zákaz vjezdu? Proč potřebuje Praha okružní linku metra? A zdraží v metropoli jízdné? Na tyto a další otázky odpovídal v Prostoru X Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy, pražský radní a člen politického uskupení Praha sobě.