Video placeholder

Pasta Oner: Nenávidím české studiové pohádky, Tom a Jerry jsou lepší, naše umění ve světě nikoho nezajímá

Čestmír Strakatý

Příběh o chudém umělci z bývalého východního bloku ve světě nikoho nezajímá, nemáte šanci prorazit, říká jeden z nejúspěšnějších českých umělců Pasta Oner. Začínal ve 13 letech s graffiti, i to inspirovalo jeho tvorbu, hlavně ale vychází z komiksů a pop-artové estetiky. Má za sebou oceňovanou výstavu v Alšově jihočeské galerii a před sebou velkou expozici na Slovensku, který je prý docela zásadní úspěch.

Nesnáším české studiové pohádky, je to největší zlo, které má trápit malé děti, říká Pasta Oner. Sám vyrůstal spíš na Tomovi a Jerrym a v jeho díle je to vidět. Mluví taky o fascinaci produkty ze Západu, které se k němu dostávaly v 80. letech, třeba plechovkou od Coca-coly. Konzum přitom ve svém díle hodně komentuje.

Všichni si lžeme. Lidé, kteří radikálně prosazují třeba svoje ekologické postoje, taky často dělají spoustu kompromisů, tvrdí Pasta Oner a dodává, že právě tohle se snaží ve svých dílech ironizovat. Na výstavě v Hluboké taky kombinoval pop-artové motivy s neženskými motivy, respektive díly starých mistrů. Nešlo ale prý o kritiku, víra je pro něj totiž důležitá. Každý den děkuji za to, co můžu dělat a kde jsem, dodává.

V rozhovoru Pasta Oner detailně popisuje, jak těžké je pro české umělce prosadit se ve světě. Doslova říká, že ve světě nikoho nezajímáme a že tisíce umělců, jako je on, právě teď v New Yorku obrací burgery. Unikátní vhled doplňuje i popisem nových metod tvorby soch, které člověk v galerii neodhalí a kterým se chce víc věnovat.

Jak se Pasta Oner vyrovnává s neustálým nutkáním tvořit a jaké dopady to má na jeho život? Jak definuje úspěch a proč nechce mluvit o zlomech v kariéře? V čem je představa o proražení v zahraničí absurdní a směšná? A proč jsou Tom a Jerry lepší než české pohádky?

Na další zajímavé rozhovory se podívejte zde  >>>