České děti nenávidí školu, známky je ničí, říká učitel, který to málem vzdal a jel prodávat brokát do Konga
Co všechno brzdí české děti ve vzdělávání? Ředitel Střední Scioškoly Filip Dobrovolný učil mnoho let na víceletém gymnáziu a tvrdí, že problém je ve třídách, 45minutových hodinách a známkování. Chybu dělají ale taky rodiče, protože většině tento systém nevadí. Systém teď nepřipravuje děti na budoucnost.
Školství je vlastně hrozně efektivní, za podprůměrné peníze získáváte průměrné výsledky, tvrdí Dobrovolný. Svým způsobem to teď vyhovuje státu, učitelům, ředitelům i některým rodičům. Děti tím ale trpí a ničí se jejich chuť učit se. Známkování je demotivuje a Dobrovolný je úplně proti němu. Striktní délka hodin a přestávek je pak připravuje o soustředění na to, co právě dělají.
Jak to dělat jinak? Dobrovolný říká, že důležitější než biflování dat je učit děti nad věcmi přemýšlet a prezentovat je. Je k nim třeba přistupovat individuálně, protože každé má jiné potřeby v jinou dobu. Nejde o to, připravit je na maturitu, ale aby se sami chtěli na maturitu připravit a měli k tomu podmínky. Cíl školy má podle něj být naučit děti chovat se tak, aby tu školu vlastně přestaly potřebovat.
Je důležité, aby děti byly v životě aktivní a cítily zodpovědnost za svět, ve kterém žijí, k tomu je máme vychovávat, tvrdí Dobrovolný. Mají být co nejaktivnější a nejsamostatnější, to ale v tom současném tradičním systému školství prý nejde. Zdůrazňuje přitom kreativitu, která bude v dalších letech na pracovním trhu stále víc potřeba.
V čem dnes dělají rodiče chybu a proč jim nevadí, jak české školství funguje? Jak je přesvědčit, že to jde i bez známek a rigidních pravidel? Není pohled Filipa Dobrovolného naivní? Co s dětmi, které se prostě učit nechtějí? Jsou vůbec takové? A platí to, co Dobrovolný říká, obecně, nebo jen v rámci elitních škol?
Na další zajímavé rozhovory se podívejte zde >>>