Zdroj: GARDEON s.r.o.

3 Fotogalerie

Bratři Cholevové jsou příkladem slovenského podnikatelského úspěchu

Reklama

V roce 2024 se v prestižním žebříčku 1000 nejrychleji rostoucích evropských firem sestavovaný časopisem Financial Times umístil jediný slovenský zástupce. Společnost Gardeon, přední středoevropský výrobce montovaných garáží a malých zahradních staveb, má příběh, který stojí za to zmínit.  Poměrně názorně ilustruje podnikatelské prostředí, ve kterém se nám nejbližší sousedé nacházejí.  

Za umístěním stojí nejen úspěch, ale i ochota se o něj podělit. Slovensko, byť plné dobrosrdečných a pohostinných lidí, se totiž nevyznačuje zrovna přátelským podnikatelským prostředím. Tento fakt není dán pouze přirozenou rivalitou mezi jednotlivými podnikatelskými subjekty, ale i neochotou státu podporovat začínající živnostníky. Růst společnosti explodoval během covidových let. V té době již ale měla rodina Cholevových, kteří za Gardeonem stojí, za sebou dlouhý příběh plný překážek, výzev i dílčích neúspěchů doprovázených neutuchající nápaditostí, houževnatostí, pílí a prací, které převážily vše negativní a vyústily v příběh s dobrým koncem, který ale zdaleka nekončí.

Podnikavost jako životní cesta

Podnikání dostali bratři Marek a Martin Cholevovi do vínku. Ještě za studií jezdili sbírat jablka do Itálie a své první karty vsadili na stánek s výrobou amerických koblížků. Ale jak zmiňuje Martin Choleva, když nemáte moc zákazníků, přemýšlíte, co jiného by vám je přitáhlo. Tak se vrhli na internetový prodej jízdních kol, ale jak sami uznávají, bez kapitálu a skladových zásob to byl projekt předem odsouzený k zániku. Jak bratři zmiňují hlavním motorem pro ně byli jejich rodiče, kteří jim věřili ve všech životních situacích a podporovali je v jejich cestě, ať už byla jakákoliv.  Ostatně se svým otcem Mariánem rozjeli v roce 2010 bussines s montovanými garážemi, který je živí dodnes. Zásadní v jejich podnikatelské dráze byla návštěva německého veletrhu, kde se poprvé setkali s produktem montovaných garáží. Zjistili, kde se vyrábí a začali je nabízet na slovenském trhu.  

GARDEON s.r.o.

Pomalý rozjezd, který se vyplatil

V začátcích se ale nejednalo o žádný americký sen. Jednotlivé zakázky začali osobně vozit z polského výrobního závodu. Otec, který vynikal zručností, se pak se svými bratry osobně podílel na jejich montáži, prakticky bez nároku na plat. Jak říká Martin, když se jim podařilo po několika letech dovést celý kamion naráz, bylo to jak objevit Ameriku. Rozjezd byl však pozvolný, a jelikož se chtěli rozvíjet bez cizího kapitálu a případných dluhů, museli si poměrně dlouho počkat na vlastní solidní zisk. První rok prodali desítku garáží a růst nebyl nijak závratný. Problémy nabalovaly problémy a i přes nepřetržitou práci nezbývalo než obracet každou korunu. Jak zdůrazňují bratři, na Slovensku si musíte vše vydobýt sám.

Stát v tomto případě nepomůže s ničím, spíše můžete čekat políček od klasických strašáků, jakými je berní úřad či jiná kontrolní instituce. Srovnání vidí v Polsku, kde naopak vláda v soukromých provozech vidí budoucnost a ví, že proinvestované peníze se časem vrátí. Proto Polsko, které Martin nazývá „Čínou Evropy“, zásobuje nejen svůj poměrně velký trh, ale i zbytek Evropy. Ostatně dodnes si nechává část komponentů vyrábět v Polsku i Gardeon. Větší část výroby je ale dnes již zakořeněná na Slovensku. Důvodem je schopnost bratrů Cholevových dlouhodobě naslouchat zákazníkům a přinášet inovativní řešení. Dnes se firma pyšní propracovaným know how, které je před středoevropskou konkurencí o velký kus napřed.

Jako zásadní krok k růstu popisují rok 2015, kdy svěřili výstavbu webových stránek a vnitropodnikového systému zkušené externí firmě. Tehdy došlo k výraznému zlepšení produktivity a tvorbě úspor. V posledních letech vystavěli reprezentativní showroom v Turčianském Ďuru, vlastní sklady a reprezentační budovu. Do budoucna by chtěli nejpopulárnější řadu svých produktů nabízet v online eshopu, čímž by se jim podařilo zkrátit čekací dobu na své produkty. Dodnes zpracovávají každou zakázku individuálně, což má zejména pro prémiové zákazníky svou váhu.

GARDEON s.r.o.

Recept na úspěch? Dřina, štěstí a vytrvalost

Po raketovém růstu na slovenském trhu během covidových let, kterého si všimli i ve zmíněném Financial Times, obracejí svou pozornost bratři Cholevové na zahraniční trhy. Od roku 2019 působí v Rakousku. A ačkoliv si jsou vědomi specifik tamního trhu a jak říkají, neznají nikoho, kdo by tam uspěl, věří, že právě jim se to podaří. Prosazují se i na českém trhu, který nyní tvoří 30 % celkových tržeb firmy.

Dalším cílem je Německo, kam se obrazně velkým obloukem vracejí. Ale již ne jako vykulení mladíci z východu, ale jako sebevědomí hráči mezinárodního formátu. A jaký je recept na slovenský podnikatelský úspěch podle bratrů Cholevových? Oba se shodnou na tom, že podnikání je dřina, nic než dřina.  Ale jak dodávají, k úspěchu potřebujete i štěstí a vytrvalost a v neposlední řadě finanční gramotnost. Věří, že postupně nabitými zkušenostmi a neutuchajícím entuziasmem mají šanci prorazit prakticky kdekoliv.

Marek a Martin Cholevovi

Marek Choleva absolvoval obchodní akademii, Martin Choleva Žilinskou univerzitu. V roce 2007 spolu s otcem Marianem  založili projekt Garáže na kľúč.sk. V roce 2013 založili firmu 3PO SLOVAKIA, s.r.o. a v roce 2024 změnili název na GARDEON, s.r.o. s cílem expandovat na zahraniční trhy. Aktuálně působí na Slovensku, v Česku, v Rakousku a Německu. Po smrti Mariana Cholevy leží bussiness výhradně na bedrech Marka a Mariana Cholevy.