Zdroj: Allegro

Black Friday je tu. Češi na slevy slyší, v nákupech jsou však obezřetnější

Reklama

I letos plánuje Black Friday slev využít výrazná část českých zákazníků – dle dat společnosti Allegro jde o polovinu spotřebitelů. Třetina chce přitom do svých nákupů zahrnout i zahraniční obchodníky. Prim však již nehrají impulzivní nákupy, Češi si naopak pečlivě vybírají a také prověřují, zda je nabídka skutečně výhodná.

Dle průzkumu agentury DANAE pro online tržiště Allegro[1]mají Češi sice slevové akce v oblibě, i během nich se však snaží nakupovat uvážlivě. Více než polovina zákazníků (62 %) tak přesně ví, co potřebuje a jednoduše vyčkává, až daný produkt objeví ve slevě. Řada z nich zároveň pečlivě sleduje, zda je akční cena skutečně odvozena z nejnižší ceny produktu za posledních 30 dnů – po zavedení této oznamovací povinnosti na straně obchodníků více než třetina spotřebitelů uznává, že má nyní ve zvýhodněné ceny obecně větší důvěru než dříve.

Více než polovina zákazníků nakupuje pouze u ověřených obchodníků

Pravost slev však není to jediné, na co si Češi dávají pozor. Více než polovina z nich (65 %) deklaruje, že během Black Friday nakupují pouze na ověřených platformách, které již déle znají a mají k nim důvěru. Nemusí jít přitom pouze o české e-shopy, zákazníci se totiž nevyhýbají ani zahraničním obchodníkům. V obou případech však platí, že si obchody nejprve důkladně prověří.

Allegro

„Neférové praktiky online prodejců vyústily v to, že jsou zákazníci stále opatrnější a rádi si jednotlivé nabídky sami prověřují. Naštěstí od roku 2023 platí evropská směrnice Omnibus, podle které musí být uváděná sleva kalkulována z nejnižší ceny zboží za posledních 30 dní. Prodejci tak již nemohou cenu pár dní před Black Friday uměle navýšit nebo nabízet slevy ze smyšlené ceny,“ upozorňuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky.

Jak se Češi chrání: pročítání recenzí i obezřetnost před padělky

Každý český obchodník má, samozřejmě, povinnost dodržovat platnou evropskou legislativu, řada z nich však vedle toho nabízí i různé doplňkové služby – ty mají za cíl ještě pohodlnější nakupování a eliminaci veškerých rizik, která mohou být s online nakupováním spojená.  Platforma allegro.cz tak např. chrání objednávky programem Allegro Protect, který zároveň umožňuje zákazníkovi ihned nahlásit problém s objednávkou a v případě kladného rozhodnutí mu garantuje plnou finanční refundaci do 48 hodin. Spotřebitelům nabízí i placené členství v programu Allegro Smart!, díky kterému mohou nevyhovující zboží zdarma vrátit.

Podobně zaměřené bezpečnostní funkce a služby jsou přitom mezi Čechy obecně oblíbené – k jejich koupi přistupuje více než polovina z nich (54 %). Nejčastější kroky, které před samotným nákupem podnikají, je pak primárně pročítání recenzí obchodu (71 %) nebo prodejce (65 %) i kontrola dostupných metod platby (59 %) a způsobů doručení (56 %). Kromě toho si Češi dávají pozor i na padělky, před kterými se chrání především pečlivým pročítáním popisků zboží. Řada e-shopů dnes však proti nepravým výrobkům sama bojuje - striktní pravidla pro prodej výrobků vybraných značek tak letos zavedla i platforma Allegro, která zároveň blokuje nabídky značkového zboží doručovaného ze zemí mimo Evropský hospodářský prostor.

Allegro

[1] Průzkum nákupních trendů od agentury DANAE sp. z o.o.pro Allegro v Česku z června 2024; vzorek 500 respondentů