Koordinátorka intimních scén Ita O’Brienová, která pracuje na projektech pro HBO, Netflix, nebo BBC, v Praze při přednášce ve Studiu Hrdinů

Koordinátorka intimních scén Ita O’Brienová, která pracuje na projektech pro HBO, Netflix, nebo BBC, v Praze při přednášce ve Studiu Hrdinů Zdroj: Kristýna Strejcovská

Z natáčení filmu Poslední tango v Paříži (1972), zleva Bernardo Bertolucci, Marlon Brando a Maria Schneiderová
Při prezentaci jednoho ze čtyř pracovních týmů, scéna ze Zrady Harolda Pintera, zleva režisérky Terézia Halamová, Tereza Vejvodová a herečky Jessica Bechyňová, Eliška Křenková
2 Fotogalerie

Intimita na place s Itou O’Brienovou: Známá koordinátorka intimních scén strávila dva dny s českými filmaři

VERONIKA BEDNÁŘOVÁ

„Neříkejte kozy!“ radí Ita O’Brienová i v Praze a přesně ví, proč to říká. Mluví taky o tom, jak se líbat. Jak předstírat pohlavní styk. Jak masturbovat. Jak v roli navázat láskyplné spojení a jak zahrát znásilnění. Ztratí se těmito přípravnými diskusemi režiséra s herci, konsentem (souhlasem) a detailním plánováním milostných scén před natáčením „moment autenticity“, který pak chceme vidět na filmovém plátně? Britská tanečnice, režisérka a teď i žena důležité a zajímavé profese se může podobným otázkám už jenom smát. Rozvířila svým systémem, který pomáhá režisérům, producentům i hercům, zavedené (ne)pořádky filmového světa. Ty dva dny, jež KOORDINÁTORKA INTIMNÍCH SCÉN ITA O’BRIENOVÁ strávila v Praze, byly zásadní; škoda že jenom pro část českých filmařů.

Žena s plachým úsměvem a příjemně profesorskou dikcí rozděluje filmové natáčení na období „po Weinsteinovi“ a „před Weinsteinem“, kdy se o podobných věcech téměř nemluvilo: režiséři se milostným scénám moc nevěnovali, prostě jim nechávali tak nějak „volný průběh“ a doufali, že si s nimi herci „nějak“ poradí, že to celé „nějak“ zvládnou. Jenže tradují se ve filmovém byznysu historky, z nichž je patrné, že tudy cesta nevedla nikdy. Třeba už před padesáti lety: Poslední tango v Paříži, rok 1972, herečka Maria Schneiderová. Až o pětatřicet let později herečka přiznala, že násilná sexuální scéna nebyla ve scénáři, ona nic netušila, a cítila se proto znásilněná nejen Marlonem Brandem, ale i režisérem Bernardem Bertoluccim. Špatně z násilných milostných scén bylo však třeba i Nicole Kidmanové, když v roce 2017 natáčela vynikající minisérii Sedmilhářky.

Teď je tomu jinak. Ita sice zastává profesi intimní koordinátorky od roku 2014 – už má na svém kontě 77 filmových a televizních titulů, koukněte na IMDB –, ale teprve v posledních letech je jasné, že se bez její práce neobejdou nejen americké či britské produkce. Mezi její zásadní projekty totiž patří i seriály o mladých lidech s často nezletilými či nezkušenými herci Normal People (u nás na HBO), Sex Education (Netflix), I May Destroy You, Carnival Row, Lady Chatterley’s Lover… Pracovala však i na filmech jako Bez kalhot: Poslední tanec či Poslední souboj Ridleyho Scotta.

Girls in Film a Cinergy spojily síly

Je čtvrtek šest hodin večer a hlediště pražského Studia Hrdinů je plné. Sešla se tu především mladá generace filmařů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!