Psycholožka Francine Pattersonová s gorilou Koko

Psycholožka Francine Pattersonová s gorilou Koko Zdroj: ČTK / AP / Jerry Telfer

Inteligence v říši zvířat. Hranice mezi člověkem a němou tváří se hroutí, věda jde kupředu

Jan A. Novák

Představa, že zvířata jsou chytrá, že disponují vnímáním, cítěním a inteligencí obdobnými lidským, obrazně řečeno, že „mají duši“, je stále kontroverzní. Naše civilizace v tomto ohledu klade mezi zvířetem a člověkem ostrou hranici. Poslední dobou se tato hranice začíná hroutit.

Bible už ve svém úvodu vymezila vztah člověka a zvířete jednoznačně. Kniha Genesis říká, že Bůh člověku požehnal slovy: „Milujte se a množte se a naplňte zemi, podmaňte si ji a vládněte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem a nad vším živým, co se na zemi hýbe.“ Což člověk bez zábran po celá tisíciletí činil – se vším, co k tehdejší představě vlády patřilo. Výjimku představoval František z Assisi (1182–1226), který proslul svým vztahem ke všem živým tvorům natolik, že je dodnes patronem ochránců přírody. ­Tvrdil, že zvířata jsou obdařena Boží milostí, protože svou existencí opěvují Jeho slávu, považoval je za své bratry a chránil je. Údajně k nim dokonce pronášel kázání, když ho lidé poslouchat nechtěli, a prý v nich našel pozorné po­sluchače.

František byl sice později prohlášen za svatého, ale na většinovém vztahu lidí k ostatním živým tvorům to moc nezměnilo. K jejich schopnosti vnímat a myslet podobným způsobem jako my byli dlouho skeptičtí i zoologové, psychologové a filozofové, pro které zvířata byla jen něco na způsob složitějších strojů, jež nevnímají, nemyslí a necítí.

Filozofy zvířata dlouho moc nezajímala (koneckonců, tak jako ostatní lidé se i oni většinou živili jejich masem), nanejvýš se zabývali otázkou, jestli jim náležejí také nějaká práva jinak přisuzovaná pouze lidem. Docházeli při tom k závěru, že ne, protože nemají duši. Podobný argument zneužívali rasisté a sexisté všeho druhu ke zdůvodňování toho, proč nemohou mít stejná práva ani ženy, černoši a příslušníci sexuálních menšin. Například anonymní publikace A Vindication of the Right of Brutes (Obhajoba práv surovců) z roku 1789 tvrdila, že kdyby byla stejná práva jako na muže uplatňována i na ženy, mohla by být uplatňována také na psy, kočky a koně, což – jak každý tehdejší gentleman jistě uznal – je absurdní.

Opačné hlasy se ozývaly jen ojediněle. Například britský osvícenec, právník a reformátor Jeremy Bentham (1748–1832) tvrdil, že právo na ochranu má každá bytost schopná trpět, tedy i zvířata. Také Arthur Schopenhauer (1788–1860), silně ovlivněný východními filozofiemi, vycházel z Benthamova předpokladu, že když jsou zvířata schopná trpět, mají práva, která musí být respektována. „To, že křesťanská morálka vnímá zvířata jako věci, je základní chybou křesťanského myšlení,“ konstatoval Schopenhauer.

K těmto hlasům patří i překvapivě jasnozřivá definice inteligence v Ottově slovníku naučném z roku 1897: „Připisovat inteligenci pouze lidem je nepřípustné omezování významu tohoto slova, jednak proto, že inteligence náleží i mnoha zvířatům, jednak i proto, že nevíme, nejsou-li jí obdařeny i jiné bytosti mimo naši zkušenost.“

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!