Dvorecký most zevnitř: podívejte se, jak vypadá jedna z největších dopravních staveb v Česku
Praha se už bezmála za rok dočká nového přemostění Vltavy – Podolí a Smíchov propojí Dvorecký most. Práce na něm jsou asi ve dvou třetinách a už se po něm dá ujít pořádný kus cesty. Praha teď proto zorganizovala prohlídku pro novináře. Podívejte se, jak vypadá zevnitř tak velká stavba vypadá.
Pokračování 2 / 6
Hotovo ze dvou třetin
Most už má postavené všechny pilíře a tři ze šesti mostních ploch. Nyní se staví čtvrtá a pátá, jednu z nich můžete vidět na fotce. Ta poslední bude dostavěna v létě. Poslední půlrok stavby zabere budování tramvajové trati a napojení na Podolské nábřeží na jedné a Zlíchov na druhé straně, a rovněž vybudování umělecké instalace pod mostem, kde vznikne galerie lamp z několika měst světa.
Pokračování 3 / 6
Prodraží se o 10 %
Stavba mostu je zatím o pár měsíců zdržená, prodloužily ji geologické komplikace v samotném počátku při zakládání pilířů ve Vltavě. Nejen proto se prodraží zhruba o 10 %, původní cena byla lehce přes miliardu korun. Otevření se dle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba očekává v lednu 2026.
Pokračování 4 / 6
Proč bez aut?
Dvorecký most má být používán pro tramvaje a autobusy MHD, složky IZS, cyklisty a pěší. Pro auta nebude hned z několika důvodů. Zaprvé, opodál stojí čtyřproudový Barrandovský most, Dvorecký byl od počátku zamýšlen jako posílení tramvajové dopravy. Zadruhé, na obou stranách by bylo velmi složité vytvořit novou křižovatku se stávající ulicí. Zatřetí, Podolské nábřeží větší koncentraci aut kapacitně nezvládne a městská část Praha 4 byla vždy proti. Že bude most bez aut, se na magistrátu rozhodlo už dávno před současným i minulým vedením.
Pokračování 5 / 6
Tramvajový okruh
Nové přemostění Vltavy bude zásadní složkou budoucího tramvajového okruhu, který by měl jednou vytvořit prstenec kolem centra. Na podolské straně na most naváže trať Jeremenkovou ulicí k Budějovické a do Michle, to však až za pár dalších let. Most je potřeba už teď i proto, že posledním most směrem od centra je u Palackého náměstí, za ním jsou však ještě na obou stranách desítky zastávek, tratí, které nejsou propojeny mezi sebou.
Pokračování 6 / 6
Cesta k mostu
O mostě mezi Smíchovem a Podolím se v Praze uvažuje už od 40. let. Konkrétnější obrysy návrh nabývá od roku 2003, kdy jej město začalo zahrnovat do svých plánů. Součástí územního plánu se stal v roce 2014. V roce 2017 proběhla architektonická studie, po roce 2018 byl vybrán vítězný návrh v soutěži od studia Atelier 6. Následně byla získána potřebná povolení a v roce 2022 se most začal stavět. Vypadat by měl tak, jak jej vidíte na vizualizaci výše.