Reflex na Desingbloku: S Michalem Cabanem o svobodě, štěstí, Bartoškovi i účinkování ve Formanově Amadeu
Štěstí je nejen leitmotivem letošního Desingbloku, ale o štěstí jsme debatovali na Reflex Stage na besedě s Michalem Cabanem, choreografem, režisérem, scénografem a polovinou živoucí legendární značky Cabani. „Měl jsem v životě samozřejmě mnohokrát štěstí, například v tom, že jsme už díky Jiřímu Bartoškovi pětadvacet let součástí karlovarského filmového festivalu, pro který můžeme svobodně tvořit,“ uvedl Michal Caban. Na štěstí narazil Michal Caban také při vzpomínce na slavné angažmá bratrů Cabanů pod vedením americké choreografky Twylly Tharpové ve Formanově filmu Amadeus. „Ona si nás v konkurenci se zavedenými tanečníky Národního divadla vybrala asi hlavně proto, že jsme byli mladí, tvární a mohla do nás snadněji dostat své představy,“ vzpomíná Caban.
Diskuse se několikrát dotkla i postupného okrajování svobody, jež k nám přichází ze Západu. Michal Caban připomněl například jedno z multimediálních otevření festivalu v Karlových Varech, jehož hlavním tématem byly horory. „Když jsme to promítali někde v zahraničí, byli tou estetikou týraných žen a krve zděšeni, že by to u nich vůbec nebylo možné,“ uvedl. „My, kteří jsme ale vyrůstali v nesvobodné společnosti, máme na veškeré snahy o omezení svobody radar, proto se ta vlna přehnané politické korektnosti zatím v Česku v plné síle neprojevila,“ shodli se oba diskutující. Michal Caban připomněl i minutový film, který natočili s bratrem Šimonem pro projekt Reflexu Minuta svobody, v němž vzpomínali, že v dobách jejich mládí se kouřilo i v kreslených seriálech pro děti, točily se filmy jako Muž a žena a černoch byl černochem. „Jako bílí heterosexuální muži se cítíme být ohroženým druhem,“ konstatovali Michal Caban i moderátor debaty, šéfredaktor Reflexu Marek Stoniš.
Dá se zažít pocit štěstí v komunální politice? Jak rychle se dá přijít o štěstí? Co si Michal Caban myslí o estetice cyklistických pruhů na pražských komunikacích? Jaké překvapení chystá na Vánoce k devadesátinám Jiřiny Bohdalové? Proč má rád estetiku šedesátých let? Jaký tanec vymysleli s bratrem v počátcích osmdesátých let, kdy založili baletní jednotku Křeč? A zatancoval by jej ještě dnes? Jí v kině popcorn?
Odpovědi na všechny tyto otázky i mnoho dalších najdete v záznamu debaty Marka Stoniše a Michala Cabana na letošním Desingbloku.