Jaroslav Beck

Jaroslav Beck Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Skladatel Jaroslav Beck tvoří hudbu s jiným zážitkem, chce ji představovat v jiných dimenzích a říká, že ve virtuální realitě vás u toho nic neruší
Beat Saber, koncert světelných mečů ve virtuální realitě
Jaroslav Beck je jedním z hlavních hostů letošního 2. ročníku mezinárodního festivalu filmové hudby COMPOSERS SUMMIT PRAGUE 2023 (14.–20. dubna); vedl tam workshop pro mladé skladatele a v rámci festivalových večerů Reflex Talks měl i besedu
3 Fotogalerie

Ve virtuální realitě vás nic neruší, do hudby jste úplně ponořeni, říká skladatel Jaroslav Beck

VERONIKA BEDNÁŘOVÁ

Ve 24 letech se rozhodl dostat na Oxford na SAE Institute, vysněnou školu zaměřenou na audioprodukci. Pak žil a úspěšně pracoval v Los Angeles, v roce 2017 ale uviděl prototyp hry pro virtuální realitu Beat Saber, dnes nejstahovanější titul pro virtuální realitu v historii. Snažil se pak zjistit, kdo za ní stojí, a nikdy by jej nenapadlo, že dva kluci ze Slovenska žijící v Praze. „Chtěl jsem pro Beat Saber složit hudbu, a tak jsem byl povolán zpátky domů do Česka,“ říká dnes známý a globálně úspěšný hudební skladatel a zvukový designér, spoluzakladatel herního studia Beat Games JAROSLAV BECK (34).

V čem přesně vás fascinuje virtuální realita?

Aby platforma VR byla nějak relevantní, musí to být něco, co vás přiměje vracet se tam každý den, jako k počítači. Beat Saber, když jsem jej v roce 2017 poprvé uviděl, takové požadavky splňoval. Měl jsem pocit, že je to hra, kterou bych chtěl hrát každý den a být v ní dobrý. Líbila se mi, ale taky jsem si říkal, že tam chybí originální hudba, kterou bych tam chtěl dodat. Taky jsem si říkal, že ta hra může pomoci, že ta platforma virtuální ­reality bude mít skutečnou budoucnost. Původně jsem si myslel, že je za Beat Saberem obrovské studio. Největší paradox ale byl, když jsem zjistil, že na tom dělají dva slovenští kluci v Praze. Tak jsem jim napsal a…

… zbytek je historie. K čemu se dá ale Beat Saber přirovnat v reálném světě – k tenisu?

Ta činnost je v něčem uklidňující – sekat kostky do rytmu hudby je samo o sobě zábavné, navíc se u toho hýbete, což je bonus. Není to myšleno tak, že je to místo posilovny, i když někteří lidé jsou vděční za to, že se u ní mohou hýbat. Ta hra je ale oblíbená proto, že je lehké ji hrát, a velice obtížné být v ní dobrý. Hraje ji třeba i moje maminka, ovšem nejvyšší Level Expert Plus dokončí jen pouhá čtyři procenta hráčů na světě. Jsou lidi, kteří v té hře tráví tisíce hodin a pořád mají co hrát. U té hry se nestřílí, není tam žádné násilí, je taková kondiční. Ve virtuální realitě mají občas lidi potíže, že se jim z toho může trošku točit hlava, ale Beat Saber nic nedělá, tam stojíte, kostky na vás lítají, ale prostor kolem vás je statický, takže se vám nemůže udělat špatně.

Už několik let se vyrábějí samostatné brýle pro virtuální realitu. Nahradí jednou mobilní ­telefony?

 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!