Co má společného hrdelní zpěv, metal a Star Wars? Mongolskou kapelu The HU, která teď míří do Prahy!
Tohle byl rozhodně jeden z nejzvláštnějších rozhovorů, jaké jsem kdy dělala. Uvažte, jak často se vám stane, že jste na zoom callu se zpěvákem z mongolské folkmetalové kapely The HU a jeho překladatelkou, bavíte se o Star Wars, nomádské kultuře, propojování hrdelního zpěvu a metalu. Na otázky mi odpovídal Galbadrakh Tsendbaatar známý jako Gala, který je frontmanem kapely. Má na starosti hrdelní zpěv a hru na tradiční nástroj morin chuur. Ten je zapsán na seznamu nehmotného dědictví UNESCO. Jak se s tímhle zvláštním nástrojem s koňskými žíněmi a dřevěnou koňskou hlavou dá hrát něco jako metal? A jak se s takovou hudbou dobývá svět? Kapela The HU vystoupí už 14. září v SaSaZu.
Vaše hudba se objevila ve hře Star Wars Jedi: Fallen Order. Jak se tato spolupráce zrodila a jaké to bylo, stát se součástí tak světově proslulé franšízy?
Nejenže jsme měli tu čest pracovat na Fallen Order, ale podíleli jsme se u EA Games i na Star Wars Jedi: Survivor. Bylo to naprosto úžasné, protože Star Wars milují doslova miliony lidí po celém světě napříč generacemi a patříme mezi ně i my. Pro nás to byla neuvěřitelná zkušenost – pocházíme z úplně jiné části světa, a přesto jsme spolupracovali právě s EA Games, kteří sídlí na opačném konci planety.
Naše spolupráce začala ve chvíli, kdy nás oslovil Steve Schnur, který už dlouhá léta působí v EA Games. Bylo to naprosto ohromující — nejen že jsme měli možnost pracovat na této legendární franšíze, ale album navíc vyhrálo cenu Grammy. Tato zkušenost byla pro nás nesmírně důležitá a určitě se zapíše do historie.
Jak probíhalo psaní hudby pro Star Wars? Bylo něčím odlišné od toho, jak to běžně děláte?
Od prvního rozhovoru s týmem Star Wars až po dokončení projektu bylo všechno úplně jinak, než jak jsme zvyklí. Star Wars má svůj vlastní jazyk a vesmír, takže pro nás bylo zajímavé tvořit v něčem takhle jiném. Byla to opravdu zajímavá výzva. Museli jsme dát dohromady nový jazyk, ve kterém jsme to celé psali, a také máme od té doby v tomhle Star Wars vesmíru nové jméno. Bylo to dost práce, ale moc jsme si to užili.
Můžete nám popsat proces propojování tradiční mongolské hudby, jako je hrdelní zpěv, s prvky rocku a metalu?
Odborněji řečeno: ladění morin chuur (tzv. horsehead fiddle – tradiční mongolský smyčcový strunný hudební nástroj) je na čtvrtou a pátou a je v kvintové nebo kvartové harmonii. Díky tomu se snadněji propojuje s rockovými a metalovými prvky. Co se týče hrdelního zpěvu, musím přizpůsobit svůj hlas určité technice a hodně ho stlačit, abych dosáhl určitého zvuku. To je ale poměrně podobné rockovým a metalovým vokálům. Nakonec tedy není taková věda propojit něco tak zdánlivě odlišného – stačí se jen zaměřit na to, co mají tyto hudební prvky a žánry společného.
Na jaké tradiční nástroje hrajete a jaký význam mají ve vaší kultuře?
V mongolské nomádské kultuře hrají zásadní roli koně a pouto, které s nimi máme. Tato hluboká vazba nás vedla k tomu, že jsme po staletí využívali morin chuur. Traduje se, že zvuk morin chuur zahání negativní energii a vytváří kolem sebe harmonii. V mnoha nomádských obydlích bývá umístěn na oltáři, což jen dokazuje, jak významný je pro naši kulturu a to, jakou úctu k němu chováme.
Také využíváme starobylý nástroj zvaný tovshuur, což je taková mongolská kytara. Historici se shodují, že tento nástroj má své kořeny v dávné říši, a je tak významnou součástí naší kulturní historie. Dalším nástrojem, který používáme, je tsuur. Jeho tvar a tradiční technika výroby zůstaly po generace nezměněny, což mu umožnilo uchovat si jedinečný zvuk a ladění. To z něj činí cenný přírůstek do našeho hudebního repertoáru. A nemůžeme zapomenout na brumle (tzv. čelistní harfa), nástroj s kořeny v mongolském šamanismu. Všechny tyto nástroje integrujeme do metalu a rocku. Zvuk The Hu zkrátka spojuje tradiční a moderní prvky.
Jak důležité je pro vás zprostředkovávat světu mongolskou kulturu prostřednictvím vaší hudby?
Pro nás je to nesmírně důležité. Chceme propojit moderní Mongolsko s jeho dávnou historií a představit tuto jedinečnou kulturu světu. Mongolsko se pyšní bohatou historií a tradicemi, jeho zastoupení ve světě ale bylo dlouho opomíjeno. Jsme nadšeni, že můžeme díky hudbě ukazovat naši nomádskou kulturu lidem po celém světě.
A jak ovlivnilo vaše kulturní dědictví témata a příběhy, které vyprávíte ve svých písních?
Naši mongolští předci vytvořili důležité koncepty a pojmy, které dnes zná snad každý – diplomatický pas, Hedvábná stezka, bezpečnost obchodování a náboženská svoboda. Tyto myšlenky byly do naší kultury integrovány už ve 12. století, takže je pro nás zásadní o tom více mluvit, sdílet naším hlasem naši pravdu a historii.
Jaké výzvy jste museli překonat při přinášení svého jedinečného zvuku globálnímu publiku a jak jste se s nimi vypořádali?
Upřímně řečeno, o výzvách a překážkách jsme moc nepřemýšleli. Náš producent Dashka se o všechno postaral, takže jsme se mohli plně soustředit na hudbu samotnou a neřešit, jak ji lidé přijmou. Tradiční mongolská hudba v lidech hluboce rezonuje, a když jsme rozhodli do ní zakomponovat moderní melodie a prvky, muselo to být přelomové. Místo abychom se trápili tím, jak to bude fungovat, jsme se soustředili na to, aby ta výsledná rovnice byla co nejdokonalejší. Začali jsme s čistou vášní pro hudbu a přesně s tímto přístupem pokračujeme dál.
Zmiňoval jste vaši kulturu a nomádství. Jak si udržujete tohle spojení se svými kořeny, když vystupujete po celém světě?
Mám dvě polohy, které umím od sebe oddělit. Může to znít zvláštně, ale když vstupuji na pódium, osobu, která pochází z Mongolska, nechávám za sebou. Při vystupování na festivalech a setkávání se s různými lidmi se ze mě stává někdo jiný – „stage persona“, jejímž cílem je předvést se v co nejlepším světle a hlavně dělat hudbu. To, že to umím oddělit, mi pomáhá zůstat nohama na zemi a udržet si nějakou duševní rovnováhu. Lidé často říkají, že mě mimo pódium nepoznávají. Bez ohledu na to, jak dlouhá nebo úspěšná je tvá kariéra, pokud chceš zůstat sám sebou, být autentický a nesklouznout ze své cesty, je klíčové umět oddělit tyhle dvě identity. A v tom já nehodlám nijak polevovat.