Dávejte si pozor na to, na co myslíte. Mohlo by se vám to vymstít, říká androidní muzikantka Poppy
Je divná, je hodně svá, je to vůbec člověk? Řeč je o umělkyni vystupující pod jménem Poppy, občanským jménem Moriah Rose Pereira. Ta začínala tvorbou videí na YouTube, které byly postupem času čím dál zvláštnější. Přetransformovala se svým vystupováním z „normální youtuberky“ (původní kanál již smazala) někam na pomezí panenky či androida, který je na planetě Zemi proto, aby vykonal svou misi. Jakou? Kdo ví. Od podivné videotvorby, od níž člověk záhadným způsobem nemohl odtrhnout pohled, se přesunula na koncertní pódia a infiltrovala se do světa tvrdší hudby navzdory tomu, že její hudba je jakousi fúzí mezi popem, elektropopem, alternativním metal-rockem, či metalcorem. I proto si ji zvou ke spolupráci a na turné kapely jako Bad Omens, Knocked Loose, FEVER 333, nebo zpěvačka Grimes. Právě vydala nové album Negative Spaces a příští rok ji do Česka přiveze festival Rock for People. Než sem dorazí, přečtěte si vše, co jsme z této androidní bytosti dostali.
Váš přechod z tvorby videoobsahu na YouTube k hudbě byl dost unikátní. Jak tahle zkušenost ovlivnila vaši současnou tvorbu coby hudebnice?
Byl to určitý prostředek, který jsem si v danou dobu zvolila k distribuci něčeho, co považuji za své umění. Celkově to ale na to, co dělám dnes, nemělo zásadní vliv.
A jaký je váš vztah k internetu a sociálním médiím dnes? Máte spoustu sledujících, vytváříte stále obsah, který se nese v duchu vaší předchozí tvorby, jen se přeorientoval na hudbu. Jsou pro vás a vaši tvorbu sítě důležité?
Sociální sítě považuju jen za nástroj, který používám. Držím si od něj ale určitý odstup.
Vaše hudební videa často obsahují surrealistické vizuály, které diváka nutí k zamyšlení. Jak přistupujete k tvorbě videoklipů a jakou roli hrají v prezentaci vašeho uměleckého sdělení?
Někdy přijde nápad na určité video ještě před tím, než vůbec existuje samotná skladba. Písně, u kterých jsem se rozhodla natočit videoklip, jsou ty, k nimž mám nejblíž, a jsou pro mě důležité.
Co pro vás bylo doposud tím nejtěžším aspektem vaší kariéry a jak jste překonávala překážky, které vám stály v cestě?
Naučit se orientovat mezi manipulátory, sociopaty, psychopaty a všemi těmito predátorskými typy lidí. Ti mi vždy stáli v cestě.
Jak zvládáte jakožto umělkyně, která překračuje konvenční normy, najít rovnováhu mezi posouváním hranic a snahou zůstat věrná své umělecké vizi?
Důležité je nenechat se odradit kritikou či názory ostatních, tedy neposlouchejte, co vám kdokoli říká, protože vás neznají a nerozumí vaší cestě. Mnoho lidí nebude schopno pochopit vaši motivaci a účel toho, co tvoříte. Je klíčové soustředit se na vlastní uměleckou integritu a nepřipouštět si příliš externí hodnocení nebo tlaky.
Zároveň je třeba udržovat kontakt s realitou a vnímat, jak je vaše tvorba vnímána v širším kontextu. Pokud se vyjadřují kriticky lidé v rámci veřejné debaty, je dobré jejich připomínky reflektovat, byť je nebudete slepě následovat. Může se totiž stát, že mají částečně pravdu a je třeba na tom zapracovat. V zásadě jde o neustálé vyvažování vnitřní umělecké pravdy a vnějšího ohlasu.
Osobnost pod identitou "Poppy" se v průběhu času vyvíjela. Nakolik se v ní odráží vaše pravé já a jak vnímáte vztah mezi Moriah a Poppy?
Jsme jedno tělo, jedna duše. Jsme Poppy.
Vaše hudba často zkoumá témata identity a sebeobjevování. Jak ovlivnila vaše vlastní cesta tato témata, která se objevují ve vaší tvorbě?
Tato témata identity a sebeobjevování jsou pro mě zcela zásadní - protože to, co je pro mě opravdu pravdivé a autentické, se nevyhnutelně musí odrážet v celé mé tvorbě.
V jednom rozhovoru jste zmínila, že věříte v manifestaci, sílu energie atp. Pomohla vám někdy v něčem manifestace? Funguje to?
Řeknu to takto: mysl je velmi mocná, takže si dávejte pozor na to, jakým směrem svoje myšlenky ubíráte. Mohlo by se vám to splnit.
Váš cover skladby "All the Things She Said" od t.A.T.u. si získal hodně pozornosti. Co vás k tomuto konkrétnímu songu přivedlo?
Je to píseň, který mě vždycky bavila a mám pocit, že mě k ní něco táhlo.