Simona Weidnerová

Simona Weidnerová Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Český výzkum potvrdil, že krásní lidé se mají v životě lépe

Jana Bendová

Krása a atraktivita otevírají dveře, vedou k vyšším příjmům, přispívají k životnímu úspěchu a spokojenosti. Takové jsou výsledky prvního českého výzkumu o souvislostech krásy a úspěchu, který prováděl Institut pro sociální a ekonomické analýzy, katedra sociologie UK a agentura SC&C. Je unikátní v tom, že roli krásy v zaměstnání a v životě umožňuje sledovat v širokém kontextu dalších charakteristik, včetně inteligence, sebevědomí, životních hodnot atd. A stal se ústředním tématem nového Reflexu.

Atraktivní lidé jsou přijímáni do zaměstnání snadněji, bývají dříve povýšeni a více vydělávají, říká analytička Simona Weidnerová, která se na výzkumu podílela.

Opravdu si myslíte, že něco tak povrchního, jako je krása, se má seriózně zkoumat?

O kráse se sice často mluví jako o něčem povrchním a nepodstatném, ale přiznejme si, kolik času a peněz věnujeme tomu, abychom dobře vypadali. Krása nás přitahuje ve všech jejích podobách, zatímco ošklivost nás odpuzuje. V pohádkách, které formovaly naše hodnoty, stojí krása a dobro proti ošklivosti a zlu. Filmy, reklama, obálky časopisů, prostě vše, co nás obklopuje, vědomě „pracuje“ s krásou. Ať je tedy krása povrchní a relativní, jak chce, má na naše životy obrovský vliv a tomu je přece dobře porozumět.

Jsou Češi, pro něž je důležité, jak vypadají, opravdu hezčí?

Ano, opravdu existuje velmi silný vztah mezi tím, jaký význam atraktivitě přisuzují, a tím, jak vypadají. Z výzkumu nepřímo vyplývá, že zejména ženy si uvědomují, že pracovní úspěch do značné míry závisí na atraktivitě, sebevědomém vystupování, vnějším dojmu a působivém vzhledu.

A jak je to v Česku s vlivem vzdělání?

Vztah mezi vzděláním a atraktivitou je velmi silný, pravda, u mužů poněkud slabší než u žen. Jednoznačně platí, že čím jsou ženy vzdělanější, tím více usilují o to, aby byly i atraktivní. Je to možná tím, že atraktivnější dívky mají větší šanci na získání vyššího vzdělání. Výzkum potvrdil, že vzdělanější Češky na sobě více pracují a chtějí svou atraktivitu kapitalizovat.

Nemůže to být diskriminace ošklivějších lidí, když krásní lidé vydělávají více a snadněji i získávají zaměstnání?

Na to není snadná odpověď. Všimněte si, že i badatelé, kteří se snaží dokázat, že oškliví lidé jsou diskriminováni, přiznávají, že „ošklivost“ nelze tak snadno určit, natožpak nastavit právní ochranu „ošklivých“. Právě proto, že je to velmi individuální souhrn mnoha faktorů, jimiž hezký nebo ošklivý člověk na své okolí působí. Je sice prokázané, že atraktivní lidé jsou přijímáni do zaměstnání snadněji, bývají dříve povýšeni a více vydělávají, ale krása a atraktivita vždy působí v kontextu ostatních vlastností, jako je inteligence, schopnosti, dovednosti. Rozhoduje zkrátka to, jak působíte na okolí.

Téma "Konec blbých blondýn" čtěte v novém Reflexu, kter vychází ve čtvrtek 24. září.

Reflex 39/2015Reflex 39/2015|Archív