Video placeholder

Než se vzbudíte, v Brně už stihnou šňůru průšvihů. Seriál Dobré ráno, Brno! se s tím nes...páře

Vojtěch Rynda

Dobré ráno, Brno! vybízí ke srovnávání s Most!em. Oba seriály vznikly v České televizi, oba režíroval a spolunapsal Jan Prušinovský a oba se svým humorem pohybují na hraně politické nekorektnosti. Dobré ráno, Brno!, které se odehrává v ranní show brněnského studia ČT, je ale lepší než veleúspěšný Most!: nechává si od cesty heboučké poselství o tom, jak se hrubí a omezení lidé stávají lepšími lidmi a je prostě přímočarou komedií z profesního prostředí.

Dobré ráno, Brno! je takzvaně profesní seriál – to znamená, že se odehrává v prostředí spojeném s určitou prací. Česko miluje seriály o kriminalistech nebo o lékařích, tenhle je o lidech z televize. A ať už jsou profesní seriály zasazené kamkoliv, tím nejdůležitějším v nich jsou postavy a vztahy mezi nimi. Prušinovského novinka je zalidněná sestavou tak akorát bizarních figurek v podání výborných komediálních herců, často brněnských.

Plac ranní show vede vyhořelý režisér Kurš (Jan Kolařík), dvojici moderátorů hrají Zuzana Zlatohlávková a Ondřej Kokorský, chybět nemůže duo kostymérek/maskérek (Ivana Hloužková a Nikola Mucha) a je tu řada dalších postav – včetně epizodních, jimiž jsou hlavně hosté pořadu, leckdy hrající sami sebe (například muzikant Jiří Pavlica v prvním dílu).

Hned v prvních vteřinách úvodní epizody se také setkáváme s bimbo rosničkou Andreou v podání vycházející seriálové hvězdy Simony Lewandowské. Vůbec první replika seriálu je doslova o hovně – psím, které má Andrea sebrat. Třetí díl se zase točí kolem zažívacích potíží. Dobré ráno, Brno! nicméně není přehlídkou nízkoprahového humoru: napřklad druhá část se pro změnu velmi jedovatě strefuje do poměrů v České televizi, a to i prostředním sofistikovaných a velmi interních narážek.

Těžištěm tedy není sranda za každou cenu; legrace přirozeně vyplývá z dobře rozvržených postav a věrohodně zachyceného prostředí, které je náchylné k průšvihům. Jednotlivé díly sledují průběh vzniku jednoho vydání Dobrého rána – od rozespalého nástupu na plac ještě za tmy přes přípravy až po samotné vysílání, kdy se samozřejmě spousta věcí kazí a hroutí. Postavy se často chovají tak, že jsou na zabití, ale ne za cenu výsměchu nebo karikatury: Prušinovský je má, jako ty z jiných svých děl, upřímně rád a směje se s nimi, ne jim.

Seriál nešetřící sexem, drogami a fekálním humorem zatím nemá jednoznačně pozitivní reakce, což je možná dáno nepochopením žánru: Dobré ráno, Brno! je komedie bezpříznaková, tedy bez hřejivých poselství a snah činit diváka lepším a je tedy mylné po ní něco takového chtít. Hovno v kabelce je někdy prostě hovno v kabelce.