Láska a smrt: Zoufalé ženy dělají zoufalé věci. Se sekerou!
Láska a smrt je sedmidílný seriál, který právě běží na HBO, a přesně tak banální a prvoplánový, jako je jeho název, je minimálně zprvu i samotný děj. První půlí Lásky a smrti se tak trochu pronudíte – a nejen proto, že se právě nacházíme na samém konci sedmdesátých letech v v Texasu, konkrétně na předměstí Dallasu. Čím blíž je ovšem seriál svému konci, tím je lepší.
Prostě nedokážete uvěřit, že by plnotučný tvarožník a přísný metodista Allan Gore (pro představu: hraje ho manžel Kirsten Dunst Jesse Plemons) skutečně nevědomky okouzlil pobožnou maloměstskou bárbínu Candy Montgomery (tu opravdu výtečně hraje mladší sestra slavných dvojčat Olsenových, Elizabeth Olsen). Vážně je představitelné a možné, že by ti dva asi třicetiletí pánbíčkáři nechali svoje děti a partnery doma a místo do kostelů chodili cizoložit do motelů? Jenže pak se mezi souvěrci a spolusouložníky po těch pěkných začnou dít i ty nepěkný věci. Zásadní roli hraje veliká zakrvácená sekera a čtyřicet jedna záseků hezky do měkkého. Přesně uprostřed seriálu se tak maloměstská selanka konečně docela zlomí a ženuška v domácnosti lomeno lehkomyslná povětrnice Candy musí vystoupit z role a vstoupit do úplně nové… A především do hry vtrhne další herecké eso, totiž Tom Pelphrey v roli fešáckého kamaráda z církevního sboru a taky pojistného právníka, který se rázem změní v nejhustšího obhájce v oblasti trestního práva, o kterém dosud nevěděl ani zbla.
Candy, zas a znova
Mimochodem, pokud se ptáte, na kterého Allana Gorea má seriál upomínat – jestli na někdejšího demokratického kandidáta na prezidenta USA Ala Gorea, nebo naopak na amerického sériového vraha Davida Alana Gorea, vězte, že i za tímhle seriálem je skutečný příběh, a docela věrně převyprávěný. Ostatně tohle je už třetí zfilmování téže látky – možná si vybavíte loňskou pětidílnou minisérii produkční společnosti Hulu s českým názvem Candy: Smrt v Texasu, v níž hraje hlavní roli Jessica Biel. Minimálně v Americe byla Candy sledovanější než Láska a smrt a byla velmi dobře hodnocená – a rozhodně civilnější, ne tak nablýskaná.
Za tu nablýskanost může tvůrce a scenárista seriálu David E. Kelley. Láska a smrt v tomto ohledu dost připomíná Sedmilhářky nebo Mělas to vědět: načančaní krásní lidé v prima oblečcích zlobí za tónů cool muziky v romantickém obláčku s temným tajemstvím. Tentokrát především v režii matadorky Lesli Linka Glatter – ostřílená režisérka seriálových hitů jako Ve jménu vlasti (tedy Homeland), Seal Team 6, Ray Donovan nebo Anatomie lži, točila pět ze sedmi epizod.
Stará známá písnička
Hloupé je, že přes všechen lesk kulis a šarm hereckých představitelů chvilkami, zejména v úvodních třech dílech, moc nevíte, proč se na to vlastně díváte. Zaprvé tu story znáte – ať už z Candy, nebo z Wikipedie –, a i kdyby ne, rozhodně dobře znáte základní nastavení a všechny ty archetypální postavy. Už ta strategie, že HBO vyplivla v první den vysílání, tedy 27. dubna, hned tři díly naráz, protože zhlédnutí jen toho prvního, a vlastně i toho druhého, by vás na dívání se na zbytek seriálu vážně nenalákalo…
Zajímavé je sledovat, jak se obyčejný člověk, obyčejný hříšníček, může úplnou náhodou zamotat do tragédie, která ovlivní spoustu osudů, ale jinak je to prostě triviální příběh, tradičně natočený jako klasická krimi, kde jednotliví aktéři afektovanými hlasy pronášejí neupřímné sentence plné hraných emocí. Racionálního Středoevropana logicky míchá pokrytectví silně věřících lidí, co podvádějí a lžou jak na běžícím pásu, a musí se smát jak Allanově panické neznalosti erotiky byť na té nejzákladnější úrovni, tak sporákové realitě kvočny domácí Candy – ta kdyby se doma po boku svého inženýra nenudila a našla si slušnej džob místo bokovky, nemuselo se nic stát.