Když streamovací platforma spláchne šest a půl miliardy korun do kanálu, je z toho seriál Citadel
V souvislosti s aktuální stávkou amerických scenáristů se mluví o tom, že by jejich práci částečně mohla převzít umělá inteligence. Ve skutečnosti tu ale už tituly vygenerované AI máme. A jedním z nich je šestidílný seriál Citadel. To je samozřejmě nadsázka, tahle nová vlajková loď společnosti Amazon je však tak bezduchým derivátem všech špionských dobrodružství za poslední roky, že by měla sloužit jako varování, co se stane, když nemáte dobré autory. Teď ani nemluvíme o těch obvyklých podezřelých jako bondovky, Mission: Impossible nebo Agent bez minulosti, tady se opisuje i z filmů jako Bullet Train, Mr. and Mrs. Smith, Salt nebo dokonce Kingsman.
Richard Madden a Priyanka Chopra tady hrají dva superšpiony supertajné organizace Citadel, která sídlí ve skále v Utahu. Kdosi je podrazil, všechny jejich kolegy vymýtil a je dva ponechal bez vzpomínek na život plný přestřelek a konspirací. Ona si vzpomene, on nikoliv, takže postupně znovuobjevuje svoje schopnosti a zjišťuje, kým pro něj byla ona a kdo byl on sám. Pak se tam také hledá kufřík X a klíč Oz, z nichž jeden může zničit svět a druhý… taky. Záporačku představuje Lesley Manville, která asi čtyři díly sedí za stolem a snaží se to mít hlavně rychle za sebou. Nedivíte se jí.
Z toho všeho je cítit, že je to retro, ale nikoliv takové to půvabné, poctivé, přiznané, ale zkrátka jenom extrémně líně sepsané, kdy si scenáristé práci tak strašně ulehčují, takže tajemný kufřík může otevřít jenom jeden agent, morální dilema je vyřešeno větou “protože jsem tě miloval” a napětí vygradováno výkřikem “mám tajnou dceru”, potažmo “jsi můj syn”. Zároveň to chce být drsné a brutální, v porovnání se současným standardem Johna Wicka je to ale slabota, která působí hlavně krotce.
Tím se dostáváme k poslední věci. Rozpočtu. Ten podle médií činil 300 milionů dolarů, tedy šest a půl miliardy korun, jedna epizoda tudíž vyšla na astronomických 50 milionů dolarů. Když na Citadel koukáte, tak si říkáte, že to celé musel být nějaký sofistikovaný finanční tunel a že by si to asi měl proklepnout nějaký berňák v L.A., protože všechny epizody vypadají prostě hrozně.
Ve čtvrté epizodě se například dočkáme flashbacku, v němž agenti kradou kmen eboly z hor v Íránu. Následuje přestřelka na lyžích, která s dokreslenými výbuchy s kouřem vypadá jak z nějaké patnáct let staré počítačové hry. Má to ten šedavý vizuál jako The Gray Man od stejných tvůrců, bratří Russoových, kdy je akce před zeleným pozadím tak unaveně nijaká, že si opravdu říkáte, kam ty peníze šly, když se očividně všechno točilo v ateliéru.
Pak se dočtete, že se Citadel po katastrofálních testovacích projekcích přetáčela, když ale vidíte výsledek, tak nechápete, že to mohlo být ještě horší. Amazon má nicméně stále nekonečně mnoho finančních prostředků, takže se na nás řítí další řady a spin-offy. První série je ale tak špatná, že si budete chtít regulérně bodnout onen klíč Oz do oka.