Video placeholder

Liebes Kind: Milé dítě, nebo malá psychopatka? Němečtí tvůrci zavřeli rodinu do sklepa

Kateřina Kadlecová

„Nic se neboj, milé dítě, přijde maminka a sní tě,“ říkala jsem doposavad svým dětičkám v žertu, ale už nebudu. Vynikající šestidílný psychologický thriller Milé dítě mě ze srandiček vyléčil. Za atmosférou hustou tak, že by se dala krájet, na překvapené diváky Netflixu čeká nejintenzivnější seriálový zážitek roku. Aspoň tedy pro mě.

Německý seriál Milé dítě, Liebes Kind, režisérské i scenáristické dvojice Isabel Kleefedová – Julian Pörksen popisuje hrůzy podobné těm z případu Fritzlova sklepa: dvanáctiletá Hannah, o něco mladší Jonathan a blonďatá asi-skoro-čtyřicátnice Lena jsou vězněni ve stísněném podzemním bytě bez oken a vystaveni totálnímu teroru neznámého muže, „otce spokojené rodiny“, tak trochu pedanta a s poněkud hrubším chováním.

Neprůhledné, ale silné

Jednoho dne se Leně a malé Hanně podaří utéct, jenže žena se stane účastnicí autonehody, a zatímco leží na JIPce, dorazí do nemocnice postarší pár, jemuž se před třinácti lety ztratila dcera, krásná vysokoškolská studentka Lena. Na svůj věk až neuvěřitelně vzdělaná Hannah, která zůstala nezraněná a krvavou událostí emočně netknutá, nehodlá opouštět zvyky nabyté v izolaci. Její citové deprivaci a odosobnění není těžké rozumět, ovšem její motivace jsou pro diváka zcela nečitelné.

Traumatizovaným manželům pomáhá ztroskotaně působící policajt, na případ dětí a jejich maminky se zaměří naopak dvě vyšetřovatelky a zdravotní sestra s nemocničním psychologem. A po celých pět hodin na vás z obrazovky nepřestane útočit silně znejišťující, klaustrofobní atmosféra, v níž každý z hrdinů skrývá nějaké tajemství a vy do posledka nevíte, kdo s kým hraje proti komu. Protože zoufalé ženy dělají zoufalé věci, stockholmský syndrom je vlastně dost běžnou reakcí rukojmích na únosce a traumatizující zkušenost leckoho donutila k lhaní, ne-li k něčemu horšímu…   

Od seriálu zpět ke knize

Je velice příjemné slyšet zase jednou na streamingové službě němčinu. A taky je příjemné neznat obličeje herců, kteří, včetně těch dětských, excelují. Strhující příběh s velmi intenzivním napětím dávkovaným, jak se říká, od kořínků ke konečkům, až do posledního dílu, jedinečná kamera – proč jen podobná věc nemůže vzniknout i u nás? A mimochodem, románová předloha, stejnojmenný bestseller Romy Hausmannové, vyšel stejně jako její další dvě knihy (Marta spí a Myšlenky vraha) i česky, v nakladatelství Kalibr. Pokud vám ještě vedle sledování bedny zbývá čas na čtení.