Vyřeší Vraždu na samém konci světa hackerka s růžovým hárem, nebo v tom sněhu všichni géniové zajdou?
Uzavřeni v mrazivé pustině na samém konci světa. Sedm dílů, sedm hodin, jedna tajemná násilná smrt za druhou. Kdo z těch slavných, veleúspěšných lidí ještě bude muset v miliardářově hi-tech sídle na Islandu umřít? A proč vlastně?
Zní to trochu jako z Agathy Christie, viďte? Jenže vraždy z amerického seriálu Vražda na samém konci světa, který od půli listopadu běží, ale ještě nedoběhl na Disney +, se neodehrávají ve sněhem zavátém Orient expresu, ale v zasněženou pustinou obklopeném ultramoderním baráku.
Postavy dle šablon. Ale trendy šablon!
Fikční obdoba Elona Muska Andy (hraje ho, téměř bez hnutí brvou, Clive Owen) sem pozval devět zářivých osobností na jakýsi brainstorming event. Jenže mu jaksi začínají odcházet, ovšem nohama napřed. Jediným, kdo je tu při smyslech, se zpočátku zdá být mladá autorka detektivek Darby Hartová (Emma Corrinová), technologicky velmi zdatná patologova dcera a nadšenkyně do vyšetřování vražd. Její někdejší velký vzor, hackerka Lee (tu hraje spolutvůrkyně seriálu Brit Marlingová), si kdysi Andyho vzala za muže, porodila synka s přitroublým jménem Zoomer (i zde je odkaz k Elonu Muskovi dosti patrný) a stáhla se ze scény. Teď se s Darby po letech shledají a Lee se evidentně něčeho bojí…
Scenáristicky je Vražda na samém konci světa možná trochu nenápaditá – proč má hackerka opět působit jako klon Lisbeth Salanderové a technologický vizionář jako imaginární dítě, které spolu mají Steve Jobs a Elon Musk? Eluzivní umělec Bill Farrah alias Fangs (Harris Dickinson), o jehož tvorbě a podstatě toho moc nevíme (jen vidíme, že jeho pekelný mulet je skutečně nejhorším účesem na světě) i ostatní figury jsou dosti podle šablonek.
Sníh a zlo, které nezvítězí
Jde o další společné dílo režisérů a scenáristů Zala Batmanglije a Brit Marlingové – na dvě sezóny jejich netflixího sci-fi seriálu OA si možná ještě vzpomenete, stejně jako na jejich mysteriózní drama Dívka z budoucnosti nebo akční thriller The East. Vraždu na samém konci světa zachraňují herecké výkony, fotogenický Island, neobratná romance mezi Darby a Fangsem (je radost vidět dva Brity hrát dva asociální Američany) a touha zjistit, kdo je vrah – po čtyřech epizodách divák skutečně nemá ani šajn. Amatérská vyšetřovatelka Darby Hartová, napsaná coby typická příslušnice generace Z včetně růžových vlasů, otřesného módního stylu a sociální fobie, vám nemá být sympatická a nejspíš nemá být takovým tahounem děje, jako byly svého času jiné výrazné váhající, chybující, ale přesto schopné a silné ženské vyšetřovatelky jako Frances McDormandová ve Fargu, Kate Winsletová v Mare z Easttownu nebo Gillian Andersonová v Aktech X nebo později v The Fall. Jak je dnes nejen v seriálech, ale fikčních dílech obecně zvykem, tematizuje se umělá inteligence zosobněná zde nejen virtuálním hotelovým asistentem Rayem, klimatické změny nebo femicidy, to vše na osvědčeném základu whodunnitky se skupinou potenciálně zlovolných lidí uzavřených na malém prostoru bez možnosti úniku. S touto linií se prolíná děj z minulosti, kdy spolu Darby a Fangs pátrali po sériovém vrahovi mladých žen a dívek s výraznými stříbrnými náušnicemi.
Je to zbrusu nové, je to čerstvé a moderní a je v tom sníh a zlo, které nezvítězí. Takhle před Vánoci značka ideál.