Seriál Odkaz monster vyplňuje dobrodružnou historii současnou vatou. Na Godzillu spíš vyrazte do kina
Americké filmy s Godzillou, King Kongem a dalšími japonskými monstry v poslední době připomínají spíš rozverné animáky, v nichž se obří tvorové nahánějí v duté zemi a vypadají při tom jako oživlé hračky. Nový seriál platformy Apple TV+ Monarch: Odkaz monster naopak chce, abychom tohle MonsterVerse zase brali víc seriózně, ať už to v případě oblud s radioaktivním dechem znamená cokoliv. O duté zemi tady každopádně nepadne ani slovo.
První epizody z celkových deseti proplétají dvě časové linie. Jedna z nich se vrací do konce 50. let, kdy dva vědci a jeden voják cestují po světě a pátrají po zdrojích tajemné radiace. Jak v Kazachstánu či na Filipínách objevují první obří tvory, takzvané titány, začínají formovat tajnou organizaci jménem Monarch. Tahle agentura, která monstra monitoruje, ale v té druhé časové linii ze současnosti platí za bídáky. Nahání totiž potomky jednoho ze zmizelých vědců.
Tenhle seriál je rozkročený mezi dekádami trochu zbytečně. Když se v 50. letech spouštíme do vyřazené jaderné elektrárny v sovětské republice nebo přistáváme s americkými důstojníky u atolu Bikini, má to v sobě jisté vzrušení z alternativní historie, kdy jen čekáte, že někde zapráská bičem Indiana Jones. Tohle dobrodružné putování, jehož tón vám připomene třeba film s King Kongem Ostrov lebek, ale bohužel seriál příliš často opouští. A to je problém.
Když se totiž přesuneme do roku 2015, kdy se svět vzpamatovává z prvního řádění Godzilly, začne scénář ulpívat na rodinných vztazích, partnerských půtkách a osobních traumatech způsobem, který z nich dělá především vatu. Skoro se zdá, že si i tvůrci uvědomují, že pátrající omladina nedokáže zaujmout vůbec ničím, proto k ní jako průvodce připojují Kurta Russella jako onoho již zestárlého vojáka, co zakládal Monarch. Jenže ani on to příliš nevytrhne.
Snad tak nebude vadit, když vás v tomhle Seroši spíš pozveme do kina na skutečně sebevědomý film s přerostlými ještěrkami. Japonský blockbuster Godzilla Minus One se také otáčí do minulosti, konkrétně do Japonska na sklonku II. světové války, kdy na zdecimovanou zemi začne útočit ještě i zmutovaný dinosaurus. Je to návrat na začátek, kde netvor platí za metaforu jaderného útoku. Navíc se tady daří budovat tíseň z něčeho nelidského, což ale zároveň podpírají uvěřitelné lidské postavy v krizi celé poválečné společnosti. Navíc to Japonci natočili za 15 milionů dolarů. Tolik patrně stála jedna epizoda Monarchu, kde se trojice postav schovává mezi pěti shořelými auty.