Volební stratég Petr Havlík a ministr financí Václav Klaus na začátku 90. let společně opakovaně vyhráli parlamentní volby

Volební stratég Petr Havlík a ministr financí Václav Klaus na začátku 90. let společně opakovaně vyhráli parlamentní volby Zdroj: ČTK / Jaromír Čejka

Jak porazit Babiše: Lekce z vedení politických kampaní

Petr Havlík

Výsledky voleb ovlivňují různé faktory. Je to správně zvolené a dobře prezentované a načasované volební poselství kandidujících politických subjektů neboli étos, s nímž usilují o hlasy voličů. Jenže to nestačí. Je k tomu potřeba kvalitní předvolební kampaň.

Ta má několik fází – tou první je kampaň zavlažovací (uvedení či znovupřipomenutí značky na volebním trhu), druhá fáze je kampaní prezentační, vysvětlující a nabízející, a poslední, třetí fáze je horká kampaň. Způsob oslovení voličů musí být srozumitelný, přesvědčivý a přitažlivý. Musí mít jednotící výraz a styl. Značka musí mít výrazného lídra, s nímž se mohou voliči identifikovat. Lídr by měl mít nezpochybnitelný kredit, nabízet kompetenci, uvěřitelnou vůli vítězit, měl by mít morální integritu, ale i dobrý dramatický přednes a v neposlední řadě kvalitní tým. Měl by znát své cílové skupiny a podle toho volit způsoby a formy oslovení.

Vůle k moci

Politický subjekt by měl zřetelně deklarovat vůli volby vyhrát, aby pak mohl co nejlépe naplňovat svůj program. Nestačí se voleb jen účastnit či se již dopředu spokojit s pozicí řadového opozičního konzumenta poslaneckých prebend. Voliči musí nabídce uvěřit natolik, aby nakonec šli k volbám a volili v souladu s nabídkou, kterou považují za správnou, která bude hájit jejich zájmy, potřeby a tužby. Ambiciózní značka musí být mediálně viditelná a výrazná. A to ve všech mediálních nosičích, v tištěných médiích, v televizních kanálech, na internetu a na sociálních sítích. Doslova denně. Kromě PR produkce z rukou profesionálů je třeba zapojit do kampaně široký okruh spolupracujících dobrovolníků. Ti se pak účastní i všech typů akcí, velkými mítinky počínaje a osobní kampaní jednotlivých kandidátů konče, a to vše podpořeno venkovní reklamou. Celou kampaň musí řídit dobře vybraný a připravený volební štáb s jasným šéfem, jenž je pro tento účel vybaven širokými pravomocemi.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!