Video placeholder
Pokračuje úřednický šlendrián a neschopnost státních institucí správně a důvěryhodně zadávat veřejné architektonické soutěže
Vítězný návrh nové haly hlavního nádraží od studia Henning Larsen Architects se realizace asi nikdy nedočká
Vítězný návrh nové haly hlavního nádraží od studia Henning Larsen Architects se realizace asi nikdy nedočká
3 Fotogalerie

Mezi skanzenem a Kocourkovem. Zadávání veřejných architektonických soutěží je v Praze letitý šlendrián

Martin Bryś

V Praze se staví málo, pomalu a jinak, než by bylo záhodno. Jak to ale změnit? Máme metropoli stavět do šířky, nebo do výšky? Stavět více silnic a parkovacích míst, nebo naopak z města auta vypudit? A kde najít balanc mezi starým a novým? Na tyto otázky se těžko hledá odpověď, ta by navíc měla být výsledkem společenského konsensu. Než si je ale vůbec můžeme položit, musíme vědět, v jakém stavu se nyní nacházíme. Mnoho z těchto otázek se objevilo i teď, když se tak vášnivě diskutuje o přestavbě pražského hlavního nádraží.

Zajděte si někdy na Petřín nebo jinou pražskou vyhlídku a podívejte se, kolik se nad městem tyčí stavebních jeřábů. Říká se, že čím méně jich je, tím je to s městem horší. Nová výstavba je průvodním jevem rozvoje města a společnosti. Když se nestaví, město stagnuje a zastarává. Tento stav je obousměrný. Stagnace ve výstavbě plodí zpomalení i v dalších sférách, a naopak. O Praze se často mluví jako o skanzenu. A to nejen pro její historické centrum, ale i proto, že zde vzniká relativně málo nových pozoruhodných staveb.

V české metropoli je navíc extrémně složité cokoliv postavit. A je jedno, jestli chce stavět soukromá osoba, developer, nebo veřejná instituce. V evropském kontextu patří Praha mezi metropole s nejnižší výstavbou nových bytů, podle dat Eurostatu jsme na polovičních číslech například oproti Varšavě nebo Vídni. Podle Světové banky se umisťujeme na nejhorších příčkách světového žebříčku, pokud jde o délku stavebního řízení. Vůči mzdám pak máme jedny z nejvyšších cen vlastnického i nájemního bydlení v Evropě. O důležitých dopravních stavbách ani nemluvě. Plány na dostavbu pražského okruhu, linek metra nebo spojení centra města s letištěm jsou staré i desítky let a jejich realizace se buď zpožďují, nebo vůbec nekonají.

Umění plýtvat

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!