Pavel Páral: Pozdní strach z Green Dealu. Povolenky v příštích letech zdraží mnoho věcí
Poprask kolem dopadů zelené politiky nebere konce stejně jako hádky, kdo za to může. Premiér Petr Fiala prohlašuje, že žádné zdražení benzínu a topení nechystá a klíčové dokumenty byly staženy z jednání vlády, a kdy se dostanou do programu, je ve hvězdách.
Strach z dopadů zelené politiky do peněženek občanů však nesvírá jen naši vládu. Klíčový dokument Národní plán v oblasti energetiky a klimatu, jenž má dopodrobna popsat, jak se členské země popasují s úkoly ve snižování emisí CO2, předložily do Bruselu k projednání v termínu, který končil 30. června, jen čtyři země: Nizozemsko, Švédsko, Dánsko a Finsko. Ty dohromady produkují jen osm procent evropských emisí, a zejména vzhledem k přírodním podmínkám a struktuře ekonomiky je čekají spíše mírnější dopady.
Česko je na tom s dopady přesně opačně. Podobně jako třeba sousední Slovensko, které ještě nezačalo ani konzultace. Tuzemská panika kolem zdražení pohonných hmot a vytápění má bezesporu svou velmi věcnou podstatu, o níž se začalo v Evropě diskutovat už před několika měsíci. Zavedení emisních povolenek pro vytápění a dopravu, které prošly kompletním legislativním procesem v EU za účasti našeho bývalého premiéra Babiše i současného předsedy vlády Fialy, tak jak popisujeme v následující části našeho tématu, je momentálně hotovou věcí. A bude velmi těžké na něm něco podstatného změnit. Snad jen posunout začátek jeho platnosti z roku 2027, kdy jsou shodou okolností prezidentské volby ve Francii, na rok další, což ustanovení příslušné směrnice umožňuje.
Přijde zdražení
Zpoplatnění emisí CO2 vznikajících při spalování benzínu a nafty v autech či zemního plynu a uhlí v kamnech a kotlích pochopitelně dopadne na cenu dopravy i vytápění, protože dodavatelé si budou muset kupovat povolenky.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!