Elias Palme: Sklárna, kde se psala historie, dnes bezútěšně chátrá. Dá se jedinečná stavba ještě zachránit?
V prvním díle UrbeXu jsme ukázali chátrající sklářskou továrnu Elias Palme v Kamenickém Šenově. Čím si rodinná firma získala svůj věhlas a ocenění na mezinárodních výstavách ve Vídni či Barceloně?
Český křišťál dokázali kamenickošenovští skláři vyleštit a vybrousit tak, že pozoruhodným způsobem rozkládal světlo, a sklo tak bylo ideální pro výrobu luxusních lustrů. Velmi rychle je firma dodávala do celého světa – například tehdy největší křišťálový lustr na světě o průměru deseti metrů do hlediště Královské opery v Římě, lustry z Palmeho továrny zdobily i opery v Miláně nebo Sydney a několik významných budov v New Yorku.
Sklářská výroba z tohoto místa zmizela za totality, od revoluce už místo nemá žádné využití a pomalu se rozpadá. Zachránit se podle odborníků z velké části dá, konstrukce ale stále víc svádí boj o čas.
Pokračování 2 / 11
Průčelí hlavní budovy s ozdobnou omítkou. Z areálu továrny je právě hlavní secesní budova s prvky eklektismu architektonicky nejcennější. V roce 1905 ji nechali vybudovat synové zakladatele rodinné firmy Eliase Palmeho. Autorem je stavitel Adolf Richter. Hlavnímu štítu dominoval motiv vycházejícího slunce s nápisem Elias Palme a daty založení firmy a výstavby sklárny. Dnes je střecha budovy už částečně propadlá a vnitřek horní části v havarijním stavu.
Pokračování 3 / 11
Pokračování 4 / 11
Původní podoba secesního průčelí budovy z archivu Jaroslava a Františka Brzkových Kolem areálu stával plot, který se ovšem nedochoval. V hlavní budově sídlilo vedení firmy, byl v ní výstavní sál a pracovali tam i kreslíři a návrháři. Továrna také nebyla jen výrobním podnikem, ale ve své době i kulturním centrem jednoho z největších obchodních center monarchie, kde sídlili obchodníci se sklem, lustry a luxusním zbožím.